The course, featured by a strong interdisciplinary approach, aims to provide students with knowledge and methodological skills addressed to identify the interactions between contemporary Italian literature and visual languages and arts. The course is devoted to the following specific knowledge and skills:
- Contextualization of examples of interaction between literature and photography in the contemporary theoretical debate.
- Textual analyses and identification of specific semantic, stylistic, rhetorical features, as well as distinction of genres and forms in the interplay between literature and visual languages.
- Indentification of intertextual, interdisciplinary and intermedial networks concerning the specific literary languages of contemporary culture (by reading exemplary works of Pier Paolo Pasolini)
A. The adventures of the gaze: Pasolini and visual arts (2 CFU)
The case study of Pasolini: from ekphrasis to doble talent.
B. Gaze of women: the picture of invisible woman (4 CFU)
Forms and genres in the interplay between literature and photography.
A. The adventures of the gaze: Pasolini and visual arts (2 CFU)
Texts:
- M.A. Bazzocchi, Pasolini, Milano, Bruno Mondadori
- C. Pontillo, Di luce e di morte. Pasolini e la fotografia, Lentini (CT), Duetredue, 2015.
- M. Rizzarelli, Una terra che è solo visione. Parole e immagini nella poesia di Pasolini, Lentini (CT), Duetredue, 2015.
Students must choose one text from group a) and one from b):
A).
P.P. Pasolini, Una vita violenta
Id., Teorema
Id., La Divina Mimesis
Id., Calderon
B).
Pasolini, L’usignolo della chiesa cattolica
Id., Le ceneri di Gramsci
…….. Id., La religione del mio tempo
*Students can choose among the available editions.
B. Gaze of women: the picture of invisible woman (4 CFU)
Students must choose three texts from group 1) and one from 2):
1)
L. Romano, Nuovo romanzo di figure, Torino, Einaudi, 1997.
E. Ferrante, Storia del nuovo cognome - L’amica geniale vol. II, Roma, e/o, 2012;
A. Ernaux, Gli anni, Roma, L’Orma, 2015;
A.M. Schwarzenbach, Ogni cosa è da lei illuminata, Milano, il Saggiatore, 2012;
A.-M. Schwarzenbach, Oltre New York. Reportage e fotografie 1936-1938, Milano, il Saggiatore, 2004;
C. Cerati, La condizione sentimentale, Venezia, Marsilio, 2005;
P. Highsmith, Carol, Milano, Bompiani, 2007.
2)
R. Barthes, La camera chiara. Nota sulla fotografia, Torino, Einaudi, 1980;
Ph. Dubois, L’atto fotografico, a cura di B. Valli, Urbino, QuattroVenti, 1996;
G. Freund, Fotografia e società, Torino, Einaudi, 2007;
S. Sontag, Sulla fotografia. Realtà e immagine nella nostra società, Torino, Einaudi, 2004.
Critical essays:
S. Albertazzi, Letteratura e fotografia, Roma, Carocci, 2017 or M. Cometa, R. Coglitore (a cura di), Fototesti. Letteratura e cultura visuale, Macerata, Quodlibet, 2016, pp. 49-115.
L. Mulvey, Cinema e piacere visivo, a cura di V. Pravadelli, Roma, Bulzoni, 2013 (pp. 9-42);
N. Primo, Fototesti di famiglia. Ritratti e paesaggi nel Nuovo romanzo di figure di Lalla Romano, in M. Cometa, R. Coglitore (a cura di), Fototesti. Letteratura e cultura visuale, Macerata, Quodlibet, 2016, pp. 181-204.
T. De Rogatis, Metamorfosi del tempo. Il ciclo dell’Amica geniale, «Allegoria», n. 73, gen.-giu. 2016, pp.123-137;
A. Sarchi, Fotografia e rappresentazione di sé ne Les Années di Annie Ernaux, «Arabeschi», n. 8, luglio-dicembre 2016;
D.L. Miermont, Una terribile libertà. Anne Marie Schwarzenbach, Milano, il Saggiatore, 2004 (pp. 161-179);
S. Mazzucchelli, Lo sguardo di Antigone: appunti sulle fotografie e i romanzi di Carla Cerati, in «Nuova Prosa», n. 65, pp. 151-162.
M. Rizzarelli, L’educazione sentimentale di uno sguardo: Carol di Todd Haynes, «Arabeschi», n. 7, gennaio-giugno 2016, pp. 120-123.
Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.
For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).
All the books listed in the programs can be consulted in the Library.