CHINESE CULTURE AND LITERATURE 1

L-OR/21 - 9 CFU - 2° Semester

Teaching Staff

MARCO MECCARELLI


Learning Objectives

knowledge and understandig: general overview of the historical, philosophical and artistic basic themes and issues of Chinese civilization for understanding the events and critical debate on the classical Chinese literature, from its origins to the thirteenth century.

applying knowledge and understanding: Students will be able to understand and relate main historical events in the cultural and literary fields.

making judgement: students will be able to obtain critical skills with the chinese reality, in different context of everyday life and professional life.

communication skills: students will be able to express their ideas, projects and results obtained in a complex and articulated way.

learning skills: students will be able to interact with different professional and cultural contexts. They know how to interpret, understand and use independently their expressive capabilities.



Detailed Course Content

The course will focus on the learning of the necessary theoretical and practical means to understand the evolution of Chinese literature, from the beginnings to Song dynasty. The students are required to study the historical, philosophical and artistic contexts and the critical analysis of most representative literary works. The active participation in class will be strongly encouraged. In addition to the reference manuals, the teacher will submit additional materials during the semester



Textbook Information

  1. Cheng A., Storia del pensiero cinese, Einaudi, Torino, 2000. (fino al cap. XIX incluso)
  2. Bertuccioli G. La Letteratura Cinese L’asino d'oro, Roma, 2013 (fino al cap. V incluso) oppure Idema W. e Haft L., Letteratura cinese, Cafoscarina, Venezia, 2000 (fino al cap. XVII incluso);
  3. Meccarelli M., Antica Cina. Archeologia sulla via del Tao, Archeo Monografie, Settembre 2014.
  4. Due letture a scelta tra i seguenti gruppi (A-F):

A) Andreini A., Laozi. Genesi del "Daodejing", Einaudi, Torino, 2004; Cadonna A., Liezi. La scrittura reale del vuoto abissale e della potenza suprema, Torino, Einaudi, 2008; Crisma A. (a cura di), Neiye, il Tao dell’armonia interiore, Garzanti, Milano, 2015; Duyvendak J.J.L., Tao Te Ching, il libro della via e della virtù, Adelphi Edizioni, Milano, 1994; Paolillo M., Il Daoismo. Storia, dottrina e pratiche, Carocci, Roma 2014; Sabbadini S.A., Chuang-tzu : (Zhuang-zi), Urra, Milano, 2012;

B) Lippiello T., Confucio. Dialoghi, Einaudi, Torino, 2003; Lippiello T., La costante pratica del giusto mezzo. Zhongyong, Marsilio, Venezia, 2010; Scarpari M. Il confucianesimo. I fondamenti e i testi. Einaudi, Torino, 2010; Scarpari M., Mencio e l'arte di governo, Marsilio, Venezia, 2013;

C) Andreini A. e Biondi M., Sun Tzu. L’arte della Guerra, Einaudi, Torino, 2011;

D) Duyvendak J.J.L. (a cura di), Il Libro del Signore di Shang, Milano, Adelphi, 1989;

E) Bisetto B. (a cura di), Il laccio scarlatto, Marsilio, Venezia, 2010; Pirazzoli M., Intenti poetici. Poesia, poeti e generi poetici della Cina classica dalle origini alla dinastia Tang, Ananke, Torino, 2016; Stirpe L., Come una piena a primavera che scorre verso oriente, il canzoniere di Li Yu (937-978), Libreria Editrice Orientalia, Roma, 2015;

F) Zacchetti S., Fazang, Trattato sul leone d'oro, Esedra, Padova, 2000 Zacchetti S. (a cura di), Storie delle sei perfezioni. Racconti scelti dal Liu du ji jing, Marsilio, Venezia, 2013;

Coloro che non sostengono l’esame di Storia dell’Asia orientale devono portare anche un testo a scelta di storia della Cina (fino al XIII secolo)




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