COMPARATIVE LITERATURE

L-FIL-LET/14 - 9 CFU - 1° Semester

Teaching Staff

ROSALBA GALVAGNO


Learning Objectives

Critical approach as a basic technique aimed at the reading of literary texts in a theoretical and comparative perspective: diachronic, synchronic and in relation to other arts.



Detailed Course Content

Comparative reading of some variations of the myth of Pygmalion among literature, art, theatre and cinema.

Comparative literature between reception and translation: Leopardi and French poets.



Textbook Information

A Introduction to Comparative Literature (3 CFU)

Textbook:

- Letteratura comparata, Armando Gnisci (Ed.), Milano, Bruno Mondadori, 2002. A full reading of the textbook is required (pp. XI-XVII and pp. 1-269) as well as in-depth analysis of the following chapters: chapter II Antichità europee (pp. 31-56), chapter III Temi e miti letterari (pp. 63-85), chapter V La letteratura e le altre arti (pp. 11-124), chapter VII La traduzione letteraria (pp. 155-183).

Literary translation:

- Novella Primo, «Al chiaror delle nevi» Poeti-traduttori francesi di Giacomo Leopardi a confronto, Lecce, Milella, 2012 (a choice of chapters; for a number of about 200 pages).

The film version (Cinematographic Translation):

- Mario Martone (direction), Il giovane favoloso, film (2014). (film projection)

- Mario Martone- Ippolita di Majo, Il giovane favoloso. La vita di Giacomo Leopardi (script), Mondadori, Electa, Milano 2014, pp. 9-128

- Novella Primo, Il giovane favoloso in «Arabeschi, Rivista internazionale di studi su letteratura e visualità» n. 5, 2015, http://www.arabeschi.it/.

B Variations on the myth of Pygmalion: Ovid, Rousseau, Balzac, Pirandello (3 CFU).

 

Textbooks:

- Rosalba Galvagno, Le performance di Pigmalione tra letteratura, arte e teatro, in «Mantichora», n. 1 dicembre 2011, pp. 310-334 (copies)

- Publio Ovidio Nasone, Le metamorfosi, BUR, Milano 2001 (in particular books III e X: pp. 164-217 and pp. 574-627).

- Jean-Jacques Rousseau, Pygmalion, scène lyrique, in Œuvres complètes, II, Gallimard Paris 1961, pp. 1224-1231 and pp. 1926-1928. (copies)

- Honoré De Balzac, Il capolavoro sconosciuto. Pierre Grassou, BUR, Milano 2002, pp. 5-90 (Introduction), pp. 97-191 (Il capolavoro sconosciuto).

- Honoré De Balzac, Sarrasine, con uno scritto di Jean Reboul, Feltrinelli, Milano 2010, pp. 2-60.

- Luigi Pirandello, Diana e la Tuda, Oscar Mondadori, Milano 1993 o Garzanti, Milano 2007, pp. VII-LXVIII, pp. 1-77, pp. 109-129.

- Claudio Pizzorusso, Libero Andreotti e Pirandello. Una scultura in scena, in Luigi Pirandello, Diana e la Tuda, Firenze, Giunti, 1994, pp. 7-25. (copies).

- Paolo D’Angelo, Amare una statua, Palermo, Medina, 1998 (copies), pp. 10-60.

C The Pygmalion effect or the Pygmalion illusion? (3 CFU).

Textbooks:

- Victor I. Stoichita, L’effetto Pigmalione. Breve storia dei simulacri da Ovidio a Hitchcock, il Saggiatore, Milano 2006 (A choice of chapters for a number of about 100 pages).

- Rosalba Galvagno, Il paradigma dell’illusione, in ILLUSIONE, CUEN, Napoli 2006, pp. 37-62. (copies).

- Jacques Rivette, La Belle Noiseuse, 1991 (film projection).

- Giuseppe Tornatore, La migliore offerta, Sellerio, 2013. pp. 9-93.




Open in PDF format Versione in italiano