Critical approach as a basic technique aimed at the reading of literary texts in a theoretical and comparative perspective: diachronic, synchronic and in relation to other arts.
Comparative reading of some variations of the myth of Pygmalion among literature, art, theatre and cinema.
Comparative literature between reception and translation: Leopardi and French poets.
A Introduction to Comparative Literature (3 CFU)
Textbook:
- Letteratura comparata, Armando Gnisci (Ed.), Milano, Bruno Mondadori, 2002. A full reading of the textbook is required (pp. XI-XVII and pp. 1-269) as well as in-depth analysis of the following chapters: chapter II Antichità europee (pp. 31-56), chapter III Temi e miti letterari (pp. 63-85), chapter V La letteratura e le altre arti (pp. 11-124), chapter VII La traduzione letteraria (pp. 155-183).
Literary translation:
- Novella Primo, «Al chiaror delle nevi» Poeti-traduttori francesi di Giacomo Leopardi a confronto, Lecce, Milella, 2012 (a choice of chapters; for a number of about 200 pages).
The film version (Cinematographic Translation):
- Mario Martone (direction), Il giovane favoloso, film (2014). (film projection)
- Mario Martone- Ippolita di Majo, Il giovane favoloso. La vita di Giacomo Leopardi (script), Mondadori, Electa, Milano 2014, pp. 9-128
- Novella Primo, Il giovane favoloso in «Arabeschi, Rivista internazionale di studi su letteratura e visualità» n. 5, 2015, http://www.arabeschi.it/.
B Variations on the myth of Pygmalion: Ovid, Rousseau, Balzac, Pirandello (3 CFU).
Textbooks:
- Rosalba Galvagno, Le performance di Pigmalione tra letteratura, arte e teatro, in «Mantichora», n. 1 dicembre 2011, pp. 310-334 (copies)
- Publio Ovidio Nasone, Le metamorfosi, BUR, Milano 2001 (in particular books III e X: pp. 164-217 and pp. 574-627).
- Jean-Jacques Rousseau, Pygmalion, scène lyrique, in Œuvres complètes, II, Gallimard Paris 1961, pp. 1224-1231 and pp. 1926-1928. (copies)
- Honoré De Balzac, Il capolavoro sconosciuto. Pierre Grassou, BUR, Milano 2002, pp. 5-90 (Introduction), pp. 97-191 (Il capolavoro sconosciuto).
- Honoré De Balzac, Sarrasine, con uno scritto di Jean Reboul, Feltrinelli, Milano 2010, pp. 2-60.
- Luigi Pirandello, Diana e la Tuda, Oscar Mondadori, Milano 1993 o Garzanti, Milano 2007, pp. VII-LXVIII, pp. 1-77, pp. 109-129.
- Claudio Pizzorusso, Libero Andreotti e Pirandello. Una scultura in scena, in Luigi Pirandello, Diana e la Tuda, Firenze, Giunti, 1994, pp. 7-25. (copies).
- Paolo D’Angelo, Amare una statua, Palermo, Medina, 1998 (copies), pp. 10-60.
C The Pygmalion effect or the Pygmalion illusion? (3 CFU).
Textbooks:
- Victor I. Stoichita, L’effetto Pigmalione. Breve storia dei simulacri da Ovidio a Hitchcock, il Saggiatore, Milano 2006 (A choice of chapters for a number of about 100 pages).
- Rosalba Galvagno, Il paradigma dell’illusione, in ILLUSIONE, CUEN, Napoli 2006, pp. 37-62. (copies).
- Jacques Rivette, La Belle Noiseuse, 1991 (film projection).
- Giuseppe Tornatore, La migliore offerta, Sellerio, 2013. pp. 9-93.