BYZANTINE PHILOLOGY

L-FIL-LET/07 - 6 CFU - 2° Semester

Teaching Staff

CARMELO UGO CRIMI


Learning Objectives

The course aims to present a sketch of the Byzantine philology. It also shows that the Byzantine literature depends heavily on the reading and interpretation of the texts of the past. It provides some useful knowledge to investigate the events of transmission of the classics and the way in which they have come to us through the mediation of Byzantium.



Detailed Course Content

A sketch of Byzantine philology, with reading of Byzantine poems, particularly of Christophoros Mitylenaios; reading, translation, metrical analysis and philological commentary.



Textbook Information

Av. Cameron, I Bizantini, trad. ital., Il Mulino, Bologna, 2008, pp. 1-261; N. Wilson, La filologia greca a Bisanzio, in Introduzione alla filologia greca, Salerno editrice, Roma 2004, pp. 131-144; A. Kambylis, Compendio della letteratura bizantina, ibid., pp. 446-478; G. Cavallo, I fondamenti culturali della trasmissione dei testi antichi a Bisanzio, in G. Cambiano, L. Canfora, D. Lanza (dirr.), Lo spazio letterario della Grecia antica, vol. II. La ricezione e l’attualizzazione del testo, Salerno editrice, Roma 1995, pp. 265-306; A. Pontani, La filologia, ibid., pp. 307-351; V. Rotolo, La poesia, ibid., pp. 465-504; E. Degani, La lessicografia, ibid., pp. 505-528; R. Cantarella, Poeti bizantini, a cura di F. Conca, vol. I, Biblioteca Universale Rizzoli, Milano 1992, pp. 1-521; N. Wilson, Il Patriarca recensore, in Fozio, Biblioteca, a cura di N. Wilson, Adelphi edizioni, Milano 1992, pp. 11-51.

Christophori Mitylenaii Versuum Variorum Collectio Cryptensis, edita a M. De Groote (Corpus Christianorum. Series Graeca 74), Brepols, Turnhout 2012, carmina 6 (pp. 6-7), 9-11 (pp. 10-12), 48 (p. 44), 58-60 (pp. 52-55), 75-77 (pp. 68-74), 114 (pp. 107-113), 120 (p. 115), 131 (pp. 125-126).

Non-attending students.

Students who do not attend lessons may agree on a program with alternative texts for a number of pages equal to that provided for the course. They must agree timely on their choices with the professor.




Open in PDF format Versione in italiano