The course, featured by a strong interdisciplinary approach, aims to provide students with knowledge and methodological skills addressed to identify the interactions between contemporary Italian Literature and visual languages and arts. The course is devoted to the following specific knowledge and skills:
- Contextualization of examples of interaction between literature and photography in the contemporary theoretical debate.
- Textual analyses and identification of specific semantic, stylistic, rhetorical features, as well as distinction of genres and forms in the interplay between literature and visual languages.
- Indentification of intertextual, interdisciplinary and intermedial networks concerning the specific literary languages of contemporary culture (by reading exemplary works of Dino Buzzati).
A. Paint novels (2 CFU)
The case study of Buzzati: from iconotexts to double talent.
B. Gaze of women: the picture of invisible woman (4 CFU)
Forms and genres in the interplay between literature and photography.
A. Paint novels (2 CFU)
D. Buzzati, Il deserto dei Tartari*;
D. Buzzati, Poema a fumetti*;
D. Buzzati, I miracoli di Val Morel, Milano, Mondadori, 2012;
R. Coglitore, Storie dipinte. Gli ex voto di Dino Buzzati, Edizioni di Passaggio, 2013;
M. Rizzarelli, Quando le immagini raccontano … Buzzati dal romanzo illustrato alla graphic novel, S. Costa, M. Venturini a cura di), Le forme del romanzo italiano e le letterature occidentali dal Sette al Novecento, ETS, 2010, tomo II, pp. 209-220;
S. Zangrandi, Dino Buzzati. L’uomo, l’artista, Bologna, Patron, 2014.
*Students can choose among the available editions
B. Gaze of women: the picture of invisible woman (4 CFU)
Students must choose three texts from group 1) and one from 2):
1)
G. Sapienza, Io, Jean Gabin, Torino, Einaudi, 2010;
E. Ferrante, Storia del nuovo cognome - L’amica geniale vol. II, Roma, e/o, 2012;
A. Ernaux, Gli anni, Roma, L’Orma, 2015;
A.-M. Schwarzenbach, Ogni cosa è da lei illuminata, Milano, il Saggiatore, 2012;
A.-M. Schwarzenbach, Oltre New York. Reportage e fotografie 1936-1938, Milano, il Saggiatore, 2004;
P. Highsmith, Carol, Milano, Bompiani, 2007.
2)
R. Barthes, La camera chiara. Nota sulla fotografia, Torino, Einaudi, 1980;
Ph. Dubois, L’atto fotografico, a cura di B. Valli, Urbino, QuattroVenti, 1996;
G. Freund, Fotografia e società, Torino, Einaudi, 2007;
S. Sontag, Sulla fotografia. Realtà e immagine nella nostra società, Torino, Einaudi, 2004.
Critical essays:
R. Ceserani, L’occhio della Medusa. Fotografia e letteratura, Milano, Bollati Boringhieri (pp. 63-113);
L. Mulvey, Cinema e piacere visivo, a cura di V. Pravadelli, Roma, Bulzoni, 2013 (pp. 9-42);
G. Ortu, Visi dischiusi ad ascoltare. Goliarda Sapienza narratrice di visioni, in L. Cardone, S. Filippelli (a cura di), Cinema e scritture femminili, Albano Laziale (Roma), Jacobelli, 2011, pp.
93-105;
D. Brogi, Sé come un’altra. Su L’amica geniale di Elena Ferrante, «Le Parole e Le Cose», 16 gennaio 2014;
A. Sarchi, Fotografia e rappresentazione di sé ne Les Années di Annie Ernaux, «Arabeschi», n. 8, luglio-dicembre 2016;
D.L. Miermont, Una terribile libertà. Anne Marie Schwarzenbach, Milano, il Saggiatore, 2004 (pp. 161-179);
M. Rizzarelli, L’educazione sentimentale di uno sguardo: Carol di Todd Haynes, «Arabeschi», n. 7, gennaio-giugno 2016, pp. 120-123.