HISTORY AND HISTORIOGRAPHY OF MUSIC

L-ART/07 - 6 CFU - 2° Semester

Teaching Staff

MARIA DE LUCA


Learning Objectives

The course provides the acquisition of methodological foundations of music historiography and particular instances of musicological research, joined with a few general historical trends in the artistic, socio-cultural and political field.

Different historiographical orientations applied to research areas especially relevant to Musicology will be analyzed, and analysis of the main conceptual and operational tools to evaluate the results of different historical and critical trends.



Detailed Course Content

A The construction of historic-musical knowledge (2 CFU)

The module aims objects, languages and methods of the construction of the historic-musical knowledge.

B The duet in the Italian Opera of XIXth century. (4 CFU)

Different historiographical orientations applied to history of Italian opera of XIXth century will be analyzed, and analysis of the main conceptual and operational tools to evaluate the results of different historical and critical trends.



Textbook Information

A The construction of historical-musical knowledge (2 CFU)

Texts:

- C. Dahlhaus, Fondamenti di storiografia musicale, Fiesole, Discanto, 1980, pp. 211.

- H. H. Eggebrecht, La scienza come insegnamento, in «Il Saggiatore musicale», XII, 2005, pp. 231-237.

- M. De Luca, Un approccio alla costruzione del sapere storico-musicale, in La musica tra conoscere e fare, a cura di G. La Face Bianconi e A. Scalfaro, Milano, FrancoAngeli, 2011, pp. 142-156.

B The duet of the nineteenth century Italian opera (4 CFU)

Texts:

- F. Della Seta, Italia e Francia nell’Ottocento, Torino, Edt, 1993, pp. 1-298.

- G. De Van, L’opera italiana. La produzione, l’estetica, i capolavori, Roma, Carocci, 2002 (pp. 143)

- M. Beghelli, Duettar d’amore, in Poesia romantica in musica, a cura di A. Caprioli, Bologna, Bonomia University Press, 2005, pp. 117-132;

- L. Bianconi, La forma musicale come scuola dei sentimenti, in Educazione musicale e Formazione, a cura di G. La Face Bianconi e A. Scalfaro, Milano, FrancoAngeli, 2008, pp. 85-120.

- C. Dahlhaus, Le strutture temporali nel teatro d’opera, in La drammaturgia musicale, a cura di L. Bianconi, Bologna, Il Mulino, 1986, pp. 183-193.

- F. Della Seta, Difficoltà della storiografia dell’opera italiana, in «… non senza pazzia». Prospettive sul teatro musicale, Roma, Carocci, 2008, pp. 135-148.

- G. Pagannone, Il duetto d’amore nell’opera dell’Ottocento: forma e dramma, in «Musica Docta», II, 2012, pp. 55-68.




Open in PDF format Versione in italiano