Learning about the main tools to understand and classify religious phenomena.
Acquiring in-depth knowledge about some concepts strictly and differently related to religious issues in general and to early Christianism, such as: identity, diversity, laity.
A: Religions of the Book (3 CFU)
1. Issues pertaining to the history of religions and methodology.
2. Historical evolution and interactions of contemporary monotheisms.
B: Filmic Visions of the Religious Otherness (3 CFU)
1. Acquiring knowledge to understand religion as a dimension of cross-culturalism.
2. Film and Religions. Film screening and discussion.
A:
- G. Filoramo - F. Pajer, Di che Dio sei? Tante religioni un solo mondo, Società Editrice Internazionale, Torino 2011 (170 pp.).
- P. Stefani, La Bibbia. L’Antico e il Nuovo Testamento: il libro per eccellenza, Il Mulino, Bologna 2004 (133 pp.).
- P. Branca, Il Corano. Il libro della civiltà islamica, Il Mulino, Bologna 2001 (120 pp.).
B:
- S. Botta - E. Prinzivalli (a cura di), Cinema e religioni, Carocci, Roma 2010 (224 pp.).
Students will have to choose one of the following books:
- E. Genre-F. Pajer, L’unione Europea e la sfida delle religioni: verso una nuova presenza nella scuola, Claudiana 2005.
- P. Scarpi, Si fa presto a dire Dio. Riflessioni per un multiculturalismo religioso, Ponte alle Grazie, 2010.
- P. Savidan, Il multiculturalismo, Il Mulino 2010.
- P. Donati, Oltre il multiculturalismo, Laterza 2008.
- M. Papa-L. Ascanio, Shari’a. La legge sacra dell’Islam, Il Mulino 2014.