PHILOLOGY OF ITALIAN LITERATURE

L-FIL-LET/13 - 6 CFU - 2° Semester

Teaching Staff

ANTONIO DI SILVESTRO


Learning Objectives

Knowledge of the main philological research methodologies and ability to understand the problems concerning the author’s philology.


Course Structure

Lectures.



Detailed Course Content

A Elements of textual criticism (2 CFU).

 

B Genesis and variants evolution of Leopardi’s Canti. A comparison between the main critical editions (2 CFU).

 

C Genesis and compositions of Pirandello’s Il fu Mattia Pascal: manuscripts and printed editions (2 CFU).



Textbook Information

A

A text to choose among the following:

- G. Inglese, Come si legge un’edizione critica. Elementi di filologia italiana, Roma, Carocci (“Aulamagna”), 2016 (except the section Postille) (pp. 11-112);

- P. Stoppelli, Filologia della letteratura italiana, Roma, Carocci, 2008 (and following editions), capp. 1-6 and Appendice 5 (pp. 17-115 e 175-183);

- A. Stussi, Introduzione agli studi di filologia italiana, Bologna, Il Mulino, 2007 (and following editions), capp. 1, 3, 4 e 5 (pp. 13-50 e 85-185);

- M. Zaccarello, L’edizione critica del testo letterario. Primo corso di Filologia italiana, Milano, Mondadori Education, 2017, pp. 1-162.

The text chosen must be completed with:

- B. Bentivogli – P. Vecchi Galli, Filologia italiana, Milano-Torino, Parson, pp. 253-265 e 285-294.

 

B

- An edition of Leopardi’s Canti (reading and comment of Ad Angelo Mai, L’infinito, La sera del dì di festa, Alla luna, Il sogno, La vita solitaria, Canto notturno di un pastore errante dell’Asia) (90 pp.) ;

- L. Blasucci, I titoli dei «Canti», in I titoli dei «Canti» e altri studi leopardiani, Venezia, Marsilio, 2011, pp. 146-157 ;

- L. Blasucci, I tempi dei «Canti», in I tempi dei «Canti». Nuovi studi leopardiani, Torino, Einaudi, 1996, pp. 177-218 ;

- A. Di Silvestro, La canzone del «caro immaginari». Genesi ed elaborazione di «Ad Angelo Mai», in Il disegno della poesia. Genesi, correzioni e varianti dei Canti leopardiani, Sassari, EDES, 2018, pp. 89-132 ;

G. Savoca, Dall’autografo (e dal Meyendorff) al finale del Canto notturno, in Leopardi. Profilo e studi, Firenze, Olschki, 2009, pp. 217-244.

 

C

- An edition of Pirandello’s Fu Mattia Pascal ;

- the digital reproductions of the first editions (available on studium@unict);

- N. Borsellino, Il manoscritto del «Mattia Pascal», in Ritratto e immagini di Pirandello, Roma-Bari, Laterza, 1993, pp. 167-183;

- Note ai testi e varianti, in L. Pirandello, Tutti i romanzi, a cura di G. Macchia con la collaborazione di M. Costanzo. Introduzione di G. Macchia, Milano, Mondadori, vol. I, pp. 1001-1047 ;

- A. Sichera, Ecce Homo ! Nomi, cifre e figure di Pirandello, Firenze, Olschki, 2005, pp. 161-185.

 

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.




Open in PDF format Versione in italiano