The course is aimed at providing a deep knowledge of important authors of the Latin American Literature; it also aims at consolidating interpretative and critical skills in studying the literary texts, through the thematic and narratological analysis.
Through a selection of literary works and critical essays, the course includes the study of significant authors of the Spanish-American literature of the XXth century and of the literary procedures they use. Particular attention will be paid to Pablo Neruda e di Eduardo González Viaña.
a) Classics:
The student is required to read 5 (five) texts, belonging to DIFFERENT AUTHORS, among those listed below, using any edition (including the digital one):
- Reinaldo Arenas, Prima che sia notte, Milano, Guanda.
- Miguel Ángel Asturias, Il signor Presidente, Milano, Feltrinelli.
- Mariano Azuela, Quelli di sotto, Roma, Edizioni Sur.
- Roberto Bolaño, Stella distante, Milano, Adelphi.
- Jorge Luis Borges, Finzioni, Milano, Adelphi (oppure Milano, Mondadori).
- Alejo Carpentier, L’arpa e l’ombra, Palermo, Sellerio.
- Julio Cortázar, Bestiario, Torino, Einaudi.
- José Donoso, L’osceno uccello della notte, Milano, Bompiani.
- Laura Esquivel, Dolce come il cioccolato, Milano, Garzanti.
- Carlos Fuentes, Il gringo vecchio, Milano, Il Saggiatore.
- Gabriel García Márquez, Cent’anni di solitudine, Milano, Mondadori.
- Dante Liano, Il mistero di San Andrés, Milano, Sperling & Kupfer.
- Leonardo Padura Fuentes, La nebbia del passato, Milano, Marco Tropea Editore.
- Manuel Puig, Il bacio della donna ragno, Roma, Edizioni Sur.
- Horacio Quiroga, Racconti d’amore di follia e di morte, Messina, Lippolis.
- Juan Rulfo, La pianura in fiamme, Torino, Einaudi.
- Ernesto Sábato, Il tunnel, Torino, Einaudi (oppure Milano, Feltrinelli).
- Luis Sepúlveda, Il vecchio che leggeva romanzi d’amore, Milano, Guanda.
- Zoé Valdés, Café nostalgia, Milano, Frassinelli.
- Mario Vargas Llosa, La città e i cani, Torino, Einaudi.
b) History of Literature:
G. Bellini, Storia della letteratura ispanoamericana. Dalle civiltà precolombiane ai giorni nostri, LED, 1998 or later editions (the pages relating to the authors chosen by the student).
c) Analysis:
- Pablo Neruda, Venti poesie d'amore e una canzone disperata, Firenze, Passigli, 1996 (o qualsiasi altra edizione)
- Eduardo González Viaña, Santa Barbara naviga verso Miami, Salem-Lima-New York, Axiara, 2016.
Critical texts:
- Domenico Antonio Cusato, Religione, miracoli e sorriso in “Santa Bárbara navega hacia Miami” di Eduardo González Viaña, in AA.VV., Atti del X Convegno Internazionale Interdisciplinare su “Testo, Metodo, Elaborazione elettronica. Miti, credenze e religioni in area mediterranea e ispano-americana”. Catania, 21-23 aprile 2016, Messina, Lippolis, 2016, pp. 71-86.
- Idem, I latinos nella terra dei gringos: lo straniero in alcuni racconti di Eduardo González Viaña, in “Le Forme e la Storia”, n.s. XI, 2, 2018, pp 145-155.
Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.
For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).
All the books listed in the programs can be consulted in the Library.