LETTERATURA SPAGNOLA DEI SECOLI D’ORO

L-LIN/05 - 9 CFU - 1° Semester

Teaching Staff

GAETANO LALOMIA


Learning Objectives

The purpose of the course is: 1) to promote and/or to improve the study of the Spanish literature with critical tools of close examination and analysis of texts; 2) to activate in students an historical and literary awareness related to the literary genres, to the authors and the most meaningful texts of the Golden Ages centuries; 3) to develop the ability of critical reading of literary texts in Spanish language. Texts will also constitute an essential aid for the improvement of the linguistic competences.


Course Structure

Frontal lessons with the help of ppt. Some lessons will be done in Spanish.



Detailed Course Content

The course is articulated in a series of lessons about texts indicated in the program.



Textbook Information

For students of the degree in Lettere (L-10).

Texts

C. Alvar, J.-C. Mainer - R. Navarro, Storia della letteratura spagnola, Torino, Einaudi, ultima ed., vol. I. (pp. 191-369).

 

Works

1. M. de Cervantes, Don Chisciotte Quijote della Mancia, BUR, Milano, 2007. (Prima parte).

2. F. de Rojas, La Celestina, BUR, Milano, 1994.

 

At the choice of the students, two of the following works, belonging to different literary genres.

  1. San Juan de la Cruz, Cantico spirituale, EDB, Bologna, 2011;
  2. Francisco de Quevedo, Sonetti amorosi e morali, Einaudi, Torino, 1971;
  3. Anónimo, Lazarillo de Tormes, Garzanti, Milano, 2007;
  4. Francisco de Quevedo, Il trafficone, BUR, Milano, 1990;
  5. Anónimo, L’Abencerraje e la bella Sharifa, Marsilio, Venezia, 1997;
  6. Miguel de Cervantes, Novelle esemplari, BUR, Milano, 2001;
  7. María de Zayas, Novelle amorose ed esemplari, Einaudi, Torino, 1995;
  8. Lope de Vega, Il cane dell’ortolano, Liguori, Napoli, 2009;
  9. Tirso de Molina, L’ingannatore di Siviglia, Garzanti, Milano, 2004;
  10. Calderón de la Barca, La vita è sogno, Einaudi, Torino, 1997.

 

For students of the Course: Lingue e culture europee euroamericane ed orientali (L-11).

Texts

Marchese, A., Dizionario di retorica e stilistica, Mondadori, Milano, 1990 (le seguenti voci: allegoria; amplificazione; anacoluto; anafora; analessi; autore; bildungsroman; canone; captatio benevolentiae; comunicazione letteraria (paragrafo 3 della voce “comunicazione”); digressione; generi letterari; intertestualità; intreccio; iperbato; iperbole; ipotassi; isotopia; macrotesto; metafora; metonìmia; mise en abìme; orizzonte d’attesa; ossimoro; paratassi; paronomàsia; punto di vista; simbolo; similitudine; sinèddoche; testo; tópos).

This materials will be put on Studium

 

C. Alvar, J.-C. Mainer - R. Navarro, Breve historia de la literatura española, Madrid, Alianza editorial, ultima ed., (pp. 227-422).

Works

1. M. de Cervantes, Don Quijote de la Mancha, Cátedra, Madrid (ultima ed.) (Prima parte).

2. F. de Rojas, La Celestina, Cátedra, Madrid (ultima ed.).

3. Selezione a cura del docente di parti di opere dei secoli XVI e XVII. This materials will be available on the platform Studium

 

 

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.




Open in PDF format Versione in italiano