A critical approach to contemporary art, from 1800 to the present day, along three different directions:
- methodological and critical issues about contemporary art and its theoretical and technical features;
- stylistical aspects of contemporary art through the analysis of prominent artists and movements;
- an interdisciplinary approach.
Lectures
The course will begin with a sketch of the historical evolution of contemporary art from 1800 to the present day. The second part will be focused on the representation of the female body in the XX Century, from the First World War to the feminist Movement in Italy.
“A” MODULE - FUNDAMENTAL PRINCIPLES (6 CFU)
From Neoclassicism to the present Day
The student will choose one between the following texts:
C. Bertelli - G. Briganti - A. Giuliano, Storia dell’arte italiana, Electa - Bruno Mondadori, Milano 1992 (or subsequent editions), vol. IV;
I. Baldriga, Dentro l’arte, edizione rossa in tre volumi, vol. 3, Dal Neoclassicismo a oggi + Art history in CLIL Modules (libro digitale e CD), pp. 1-504, Mondadori Education \ Electa scuola, Milano 2016.
G. Dorfles – A. Vettese, Storia dell’arte, Atlas, Bergamo 2008, vol. 3, pp. 7-227 e vol. 4, pp. 7-263 e 303-462.
“B” MODULE – FOCUS ON: The female representation in the XX Century in Italy. From the First World War to the feminist Movement.
The student will study the following text:
Donne. Corpo e immagine tra simbolo e rivoluzione, a cura di A. Angelelli, F. Pirani, G. Raimondi, D. Vasta, catalogo della mostra (Roma, Galleria d’arte moderna, 23 gennaio – 13 ottobre 2019), Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo (Milano) 2019, pp. 1-95, 116-118, 142-145, 172-175, 194-199, 224-229.
“C” MODULE – METHODOLOGY and FURTHER MANDATORY READINGS (1 CFU)
The student will choose one between the following texts:
O. Chiantore, A. Rava, Conservare l'arte contemporanea. Problemi, metodi, materiali, ricerche, Electa, Milano 2006, pp. 18-169.
E. Crispolti, Come studiare l’arte contemporanea, Donzelli, Roma 2005, pp. XIII-XVIII, 3-104.
G. Dorfles, Ultime tendenze nell’arte di oggi: dall’Informale al neo-oggettuale, Feltrinelli, Milano 1999, pp. 5-108.
F. Menna, La linea analitica dell’arte moderna: le figure e le icone, Einaudi, Torino 1975, pp. 3-113.
F. Poli, Il sistema dell’arte contemporanea. Produzione artistica, mercato, musei, Laterza, Bari 2010, pp. 3-111.
A. Vettese, Capire l’arte contemporanea, Allemandi, Torino 2006, pp. 7-128.
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P. Agosti, I. Bussoni, R. Perna, Il gesto femminista. La rivolta delle donne nel corpo nel lavoro nell’arte, a cura di I. Bussoni e R. perna, DeriveApprodi, Roma 2014, 100 pages of youy choice.
M. Casalini, a cura di, Donne e cinema. Immagini del femminile dal fascismo agli anni Settanta, Viella, Roma 2016, 100 pages of youy choice.
D. Di Poce, Rompere le righe: la presenza rivoluzionaria delle donne nell'arte, Campanotto, Pasian di Prato (Udine) 2016, 100 pages of youy choice.
A.M. Fioravanti Baraldi, a cura di, Post scriptum. Artiste in Italia tra linguaggio e immagine negli anni ’60 e ’70, Ferrara 1998, 100 pages of youy choice.
M. Gioni, a cura di, La Grande Madre. Donne, maternità e potere nell’arte e nella cultura visiva 1900-2015, Skira, Milano 2015, pp. 7-106.
L. Iamurri, S. Spinazzè, a cura di, L’arte delle donne nell’Italia del Novecento, Meltemi, Roma 2001, 100 pages of youy choice.
G. Schor, Feminist Avant-Garde: Art of the 1970s, The Sammlung Verbund Collection, Vienna, Prestel Publishing New York – London 2016, 100 pages of youy choice.