Lectures, multimedial sessions, case studies on various kind of texts (all the teaching materials will be available on Studium)
Principles of General Semiotics and Basic Elements of Text Semiotics and Linguistics; Trends of contemporary Italian Language; Diachronic and sociolinguistic variations of the language in relation to media varieties. Mass-media Languages and Texts with regard to both analysis/decodification and construction/codification processes.
A: Principi di Semiotica generale e del testo.
Pozzato, M. P. Semiotica del testo. Metodi, autori, esempi, Roma, Carocci, 2011 (pp. 15-296).
B: L’italiano e i mass media: strutture e testi
Testi:
Bonomi, I. – Morgana, S. (2016), La lingua italiana e i mass media. Nuova edizione, Roma, Carocci (pp. 13 – 381);
Gualdo, R., L’italiano dei giornali, Roma, Carocci, 2007, (pp. 11-139);
Sardo R. C’era una volta la tv per ragazzi… Contenuti narrativi e modelli linguistici web/televisivi per i digitali nativi, in: «Lingue e culture dei media» (rivista open access on line), vol. 2, n. 1, 2018 (pp. 1-57).
Palermo M. Italiano scritto 2.0. Testi e ipertesti, Roma, Carocci, 2017, pp. 15- 97