MASS MEDIA SEMIOTICS AND LINGUISTICS

L-FIL-LET/12 - 6 CFU - 1° Semester

Teaching Staff

ROSARIA SARDO


Course Structure

Lectures, multimedial sessions, case studies on various kind of texts (all the teaching materials will be available on Studium)



Detailed Course Content

Principles of General Semiotics and Basic Elements of Text Semiotics and Linguistics; Trends of contemporary Italian Language; Diachronic and sociolinguistic variations of the language in relation to media varieties. Mass-media Languages and Texts with regard to both analysis/decodification and construction/codification processes.



Textbook Information

A: Principi di Semiotica generale e del testo.


Pozzato, M. P. Semiotica del testo. Metodi, autori, esempi, Roma, Carocci, 2011 (pp. 15-296).

B: L’italiano e i mass media: strutture e testi

Testi:


Bonomi, I. – Morgana, S. (2016), La lingua italiana e i mass media. Nuova edizione, Roma, Carocci (pp. 13 – 381);

Gualdo, R., L’italiano dei giornali, Roma, Carocci, 2007, (pp. 11-139);

Sardo R. C’era una volta la tv per ragazzi… Contenuti narrativi e modelli linguistici web/televisivi per i digitali nativi, in: «Lingue e culture dei media» (rivista open access on line), vol. 2, n. 1, 2018 (pp. 1-57).

Palermo M. Italiano scritto 2.0. Testi e ipertesti, Roma, Carocci, 2017, pp. 15- 97




Open in PDF format Versione in italiano