Churches, Religions and Multiculturalism

M-STO/07 - 6 CFU - 2° Semester

Teaching Staff

ROSSANA BARCELLONA


Learning Objectives

Learning about the main tools to understand and classify religious phenomena.

Acquiring in-depth knowledge about some concepts strictly and differently related to religious issues in general and to early Christianism, such as: identity, diversity, laity.


Course Structure

1. Methodological Introduction and the most important historical events

2. Thematic Insights: Film, Cross-culturalism and Religions.



Detailed Course Content

A: Religions of the Book

1. Issues pertaining to the history of religions and methodology.

2. Historical evolution and interactions of contemporary monotheisms.

B: Filmic Visions of the Religious Otherness (3 CFU)

1. Acquiring knowledge to understand religion as a dimension of cross-culturalism.

2. Film and Religions. Film screening: Mary (A. Ferrara); Agorà (A. Amenabar); Al Massir (Y. Chahine).



Textbook Information

A:

- G. Filoramo-F. Pajer, Di che Dio sei? Tante religioni un solo mondo, Società Editrice Internazionale 2011 (170 pp.).

- P. Stefani, La Bibbia. L’Antico e il Nuovo Testamento: il libro per eccellenza, Il Mulino 2004 (133 pp.).

- P. Branca, Il Corano. Il libro della civiltà islamica, Il Mulino 2001 (120 pp.)

B:

- S. Botta - E. Prinzivalli (a cura di), Cinema e religioni, Carocci 2010, pp. 1-58.

- S. Botta - T. Canella, Le religioni e le arti: un seminario interdisciplinare, «Le forme e la storia» 6 (2013), pp. 189-198.

- S. Botta - T. Canella (a cura di), Le religioni e le arti. Percorsi interdisciplinari in età contemporanea, QSMSR, Morcelliana 2015, pp. 9-27.

- P. Buzi, L'Oriente e l'Occidente. Il destino di Yussef Shahin, ibidem, pp. 48-58.

- L. Arcari, Splendori e miserie del neo-gnosticismo. Riflessioni a partire da Mary di Abel Ferrara (2005), ibidem, pp. 104-114.

- R. Barcellona, La storia in 'piazza'. Alejandro Amenábar racconta Ipazia, ibidem, pp. 115-129.

- R. Barcellona, A proposito di cinema e religioni, Il destino di Youssef Chahine, «Le forme e la storia» 6 (2013), pp. 145-158.

Students will have to choose one of the following books:

-E. Genre-F. Pajer, L’unione Europea e la sfida delle religioni: verso una nuova presenza nella scuola, Claudiana 2005.

- P. Scarpi, Si fa presto a dire Dio. Riflessioni per un multiculturalismo religioso, Ponte alle Grazie, 2010.

- P. Savidan, Il multiculturalismo, Il Mulino 2010.

- P. Donati, Oltre il multiculturalismo, Laterza 2008.

- P. Branca, I musulmani, Il Mulino 2000.

- E. Morini, Gli ortodossi, Il Mulino 2002.

- M. Rubboli, I protestanti, Il Mulino 2007.

- P. Stefani, Gli Ebrei, Il Mulino 20062.

- M. Papa-L. Ascanio, Shari’a. La legge sacra dell’Islam, Il Mulino 2014.

 

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.




Open in PDF format Versione in italiano