SCIENZE UMANISTICHEScience of Language for interculture and educationAcademic Year 2022/2023

9795554 - STORIA DELL'ARTE IN SICILIA

Teacher: AGATA AUSILIA FARRUGGIO

Expected Learning Outcomes

At the end of the course, the student will have obtained the competence to deal with some methodological issues of history of art and will be able to deal with the reading of artistic artifacts by placing them in a socio-cultural context.

Course Structure

Lectures

Slide projection

Didactic visits to museums or sites

Required Prerequisites

Geographical, historical, literary, basic philosophical and linguistic knowledge

Attendance of Lessons

Recommended

Detailed Course Content

The course includes an introductory / methodological module and two in-depth modules, all focused on the theme of the frontier in the history of art and on artistic exchanges between different geographic areas. From this perspective, two salient moments in the history of art in Sicily are addressed through two case studies dedicated to Antonello da Messina and the presence of artists and works by foreign artists in Sicily, useful for inserting in specific and different contexts (the 'Europe and the Mediterranean of the fifteenth and sixteenth centuries) the themes of overcoming the idea of ​​the frontier, of the border as a place of cultural exchange, of the relationship between center and periphery. The first case focuses on the influences of foreign, Flemish and Provençal art, on the realities of southern Italy and on the activity of Antonello da Messina; the second deals with the travels of foreign artists in the Spanish Viceroyalty, also analyzing the results that the movements of an artist determine in the territories reached.

Textbook Information

Module A [2 ECTS]

Exchanges, frontiers, borders in history of art

Enrico Castelnuovo, La frontiera nella storia dell’arte (1987), in Enrico Castelnuovo, La cattedrale tascabile. Scritti di storia dell’arte, Livorno, Sillabe, 2000, pp. 15-34 *

Enrico Castelnuovo, Carlo Ginzburg, Centro e periferia nella storia dell’arte italiana (1979), Milano, Officina libraria, 2019 (164 pp.)

Module B [2 ECTS]

Sicily and Europe: Antonello da Messina 

Fiorella Sricchia Santoro, Antonello. I suoi mondi, il suo seguito, Firenze, CentroDi, 2017, da cap. III Tra Spagna e Fiandra. Jacomart a Napoli a cap. VIII Tra Venezia e Messina. Continuità di rapporti, pp. 55-249

Pierluigi Leone De Castris, Un altro Rinascimento. Colantonio, Antonello e gli artisti meridionali alla scoperta della cultura fiamminga e ‘ponentina’, in Rinascimento visto da Sud. Matera, l’Italia meridionale e il Mediterraneo tra ‘400 e ‘500, catalogo della mostra a cura di Dora Catalano, Matteo Ceriana, Pierluigi Leone de Castris, Marta Ragozzino, Napoli, arte’m, 2019, pp. 79-93 *

Mauro Natale, Il Mediterraneo nel Rinascimento (Italia, Francia, Spagna), in Lezioni di Storia dell’Arte. Il Mediterraneo dall’antichità alla fine del Medioevo, Milano, Skira, 2001, pp. 375-397 (con introduzione Le Fiandre e l’arte italiana alle pp. 368-373) *

Till-Holger Borchert, Antonello da Messina e la pittura fiamminga, in Antonello da Messina l’opera completa, catalogo della mostra a cura di Mauro Lucco, Milano, Silvana editoriale, 2006, pp. 27-41 *

Dominique Thiébaut, Antonello, Barthélemy d’Eyck, Enguerrand Quarton e altri: contatti, influenze reciproche o coincidenze artistiche?, in Antonello da Messina l’opera completa, catalogo della mostra a cura di Mauro Lucco, Milano, Silvana editoriale, 2006, pp. 43-63 *

 Module C [2 ECTS]

Foreigners of Sicily: circulation of artists and works

Francesco Abbate, Storia dell’arte nell’Italia meridionale. Il Cinquecento, Roma, Donzelli editore, 2001, Introduzione (pp. XI-XXI) e cap. VII La Sicilia del Cinquecento dalla maniera moderna alla Controriforma (pp. 267-308)*.

Vincenzo Abbate, Tra la Sicilia e Fiandre nel Cinquecento: pitture e arazzi lungo le rotte dei commerci e del mecenatismo, in Sicilië. Pittura fiamminga, catalogo della mostra a cura di Vincenzo Abbate, Gaetano Bongiovanni, Maddalena De Luca, Palermo, Fondazione Federico II, 2018, pp. 17-27*.

Giovanni Mendola, Pittura e pittori fiamminghi a Palermo (1550-1650), in Sicilië. Pittura fiamminga, catalogodella mostra a cura di Vincenzo Abbate, Gaetano Bongiovanni, Maddalena De Luca, Palermo, Fondazione Federico II, 2018, pp. 47-59*.

Gaetano Bongiovanni, I fiamminghi in Sicilia attraverso la letteratura artistica, in Sicilië. Pittura fiamminga,catalogo della mostra a cura di Vincenzo Abbate, Gaetano Bongiovanni, Maddalena De Luca, Palermo, Fondazione Federico II, 2018, pp. 75-83*.

Sicilië. Pittura fiamminga, catalogo della mostra a cura di Vincenzo Abbate, Gaetano Bongiovanni, Maddalena De Luca, Palermo, Fondazione Federico II, 2018, schede pp. 90-92; 104; 108-110; 160-162*.

Agata Farruggio, L’ultima cena di Luis de Morales: intensità espressiva o devozionalità controriformata?, in Pitture in collezione. Venti opere del museo civico di castello Ursino, a cura di Barbara Mancuso, Valter Pinto, Messina, Magika, 2018, pp. 68-72*.

Agata Farruggio, Da nord a sud, da ovest ad est: un’Adorazione dei Magi del fiammingo Simone de Wobreck, in Pitture in collezione. Venti opere del museo civico di castello Ursino, a cura di Barbara Mancuso, Valter Pinto, Messina, Magika, 2018, pp. 84-87*.

Barbara Mancuso, «Adoperano come uno stampino e di quelle opere ne fanno a dozzine»: circolazione e repliche di modelli fiamminghi per una Madonna con Bambino, in Officina Siciliana. Momenti e aspetti della circolazione artistica in Sicilia in Età moderna, a cura di Paolo Russo, Magika, Messina, 2017, pp. 62-81*.

* The essays marked with an asterisk will be available on Studium

 Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.

Course Planning

 SubjectsText References
11 Introduzione alla storia dell'arte in sicilia: rapporti tra centro e periferiaCastelnuovo Ginzburg
22 Storia, distribuzione geografica e dislocazione dei centri artisticiCastelnuovo Ginzburg
33 Frontiere e confini nella storia dell'arteCastelnuovo 1987
44 Antonello da Messina: spostamenti e scambiSricchia Santoro; Leone De Castris; Natale
55 Cultura fiamminga e ponentina nell'Italia meridionaleSricchia Santoro; Leone de Castris; Natale
66 Antonello e i fiamminghiBorchert; Sricchia Santoro; Leone De Castris; Natale
77 Antonello e l'arte provenzaleSricchia Santoro; Thiébaut
88 Antonello a VeneziaSricchia Santoro
99 Le opere siciliane di Antonello da MessinaSricchia Santoro
1010 La pittura nella Sicilia del CinquecentoF. Abbate
1111 Rapporti commerciali e mecenatismo tra Sicilia e FiandreV. Abbate
1212 Pitture e pittori fiamminghi a Palermo fra '500 e '600G. Mendola
1313 Sulle tracce dei pittori fiamminghi in SiciliaG. Bongiovanni
1414 Analisi di opere fiamminghe in SiciliaSicilië. Pittura fiamminga, catalogo della mostra a cura di V. Abbate, G. Bongiovanni, M. De Luca
1515 Opere di artisti stranieri nelle collezioni del Museo civico di Castello Ursino a CataniaA. Farruggio
1616 Circolazione e repliche di modelli fiamminghi in SiciliaB. Mancuso
1717 Risorse digitali e bibliografiche per la storia dell'arte in Sicilia
1818 Esempio di valorizzazione culturale: le opere rinascimentali nelle chiese di Modica

Learning Assessment

Learning Assessment Procedures

In itinere exam and final oral exam.

Students will be able to access an optional test at the end of the lessons of module B; the test will consist in the oral analysis of an artistic artefact by Antonello da Messina built on the basis of the reference texts indicated in the program with particular attention to cultural exchanges and artistic influences.

The assessment of the exam will take into account the mastery of the contents and skills acquired, linguistic accuracy and lexical properties, as well as the argumentative ability demonstrated by the candidate.

Examples of frequently asked questions and / or exercises

The concept of frontier in historical-artistic studies; the relationship between center and periphery in the history of art; the artistic production of the fifteenth century in southern Italy and the relations with Spain, France and Flanders; Antonello in Naples; Antonello in Venice; Sicilian works by Antonello; analysis of individual works by Antonello da Messina in their relationship with European art; in fl uences of Flemish art on Antonello's activity; the artistic culture in the Sicily of the sixteenth century; the contribution of foreign artists to Sicily; the collection heritage.

Versione in italiano