To develop a consciousness, both historical and
aesthetical, about the reciprocal interaction between music and other artistic
expressions, in the field of theoretics, production and fruition; all this,
regarding a period (20th Century) which strongly challenges the
arts’ traditional languages.
According to the Dublin
descriptors, students, at the end of the course, will demonstrate:
1) knowledge and understanding skills
such as to reinforce those achieved in the first cycle; ability to elaborate
and / or apply original ideas, in a research context.
2) ability to apply knowledge and
understanding and ability to solve problems to new or unfamiliar issues,
inserted in broader (or interdisciplinary) contexts connected to one's field of
study;
3) ability to integrate knowledge and to
formulate judgments on the basis of information that comes from different
artistic spheres, without any stretch in the interpretation;
4) ability to communicate one's
knowledge clearly and unambiguously to specialist and non-specialist
interlocutors.
5) ability to carry out research
autonomously.
Fundamentals:
-
Guido Salvetti, La nascita del Novecento (Storia
della Musica vol. 10), EdT, Torino, 1991, pp. 3-36, 47-109, 113-231, 290-311,
323-333, 338-350, 354-362.
-
Gianfranco Vinay, Il Novecento II – tomo 1°, EdT,
Torino, 1978 [prima edizione], pp. 3-26 e 85-145 [il volume è stato riedito,
riveduto ed ampliato, col titolo Il Novecento nell’Europa orientale e negli Stati Uniti, EdT,
Torino, 1991; per la paginazione di questa edizione, tuttora in commercio, si
rimanda a specifico successivo avviso del docente].
-
Andrea Lanza, Il Novecento II – tomo 2°, EdT,
Torino, 1983 [seconda edizione], pp. 3-36, 47-101, 113-184, 187-201 e 206-219
[il volume è stato riedito, riveduto ed ampliato, col titolo Il secondo Novecento,
EdT, Torino, 1991; per la paginazione di questa edizione, tuttora in commercio,
si rimanda a specifico successivo avviso del docente].
- Clement Greenberg, Towards a
Newer Laocoon (1940), «Partisan Review», July-August 1940, 9 pp.
-
Paolo Emilio Carapezza, La costituzione
della Nuova Musica, «Aut-Aut»,
nn. 79-80 (gennaio-marzo 1964), pp. 15-37 [con, in appendice: Id., Le
costituzioni della musica, Flaccovio, Palermo, 1999, pp. 60-65.]
Monographic Part:
- John Cage, Lettera a uno sconosciuto, a cura di R. Kostelanetz,
Edizioni Socrates, Roma, 1987, pp. 99-131, 157-192 e 241-270.
- John Cage, Silenzio [antologia da Silence e
A Year from Monday], Feltrinelli, Milano, 1971, pp.
27-36, 70-84 e 120-143.
- Michael Kirby, The New Theatre – Intervista con John Cage [con R.
Schechner], «Marcatrè», nn. 37-40 (maggio 1968), pp. 210-228.
- Richard
Kostelanetz, Master Minds, The Macmillan
Company, Toronto, 1967, pp. 115-131.
- David Nicholls, Getting Rid of the Glue.
The Music of the New York School, in The New York
Schools of Music and Visual Arts, a cura di S. Johnson, Routledge,
New York – London, 2002, pp. 17-56.
- Merce Cunninghan,
La coreografia e la danza / Stephanie
Jordan, Liberarsi della musica: Cunningham, Cage e alter
collaborazioni, in Merce Cunningham,
a cura di G. Celant, Charta, Milano, 2000, pp. 35-41 e 52-60.
- Calvin Tomkins, Robert Rauschenberg. Un ritratto, Johan & Levi, Monza,
2008, pp. 193-216.
- Marco Balzarro, Lettera da Philadelphia, «Cartabianca», 4 (15 gennaio 1969),
pp. 2-11.
- Alessandro
Mastropietro, Raccolta di materiali commentati per il
corso di LM89 2020-21, 35 pp.;
all’inizio dei materiali, verrà fornito l’elenco degli ascolti e delle
audiovisioni, con relativi link.
All the articles, the volumes that are out of
print, and the parts of volumes available for sale but not exceeding 15% of their content, will be
available in copy on Studium platform.
Please remember that in compliance with art 171
L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or
journals, only 15% of their content can be copied.
For further information on sanctions and regulations
concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee
Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione
Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian
Association on Copyright).
Almost
all the books listed in the programs can be consulted in the Library.
- un mutamento di paradigma nella musica dal Novecento. dal discorsivo
al pittorico-visivo (Carapezza);
- influenza dell’estetica musicale ‘assoluta’ sull’arte del Novecento
(Greenberg);
- Debussy e il simbolismo;
- Skrjabin e la sinestesia suono-colore;
- rinnovo dei codici artistici e corporei nei Ballets Russes (Satie,
Stravinskij);
- l’espressionismo nel teatro musicale (Schönberg, La mano
felice);
- la neoavanguardia postbellica;
- l’espressionismo astratto in arte e in musica: le scuole di New York;
- John Cage, le tecniche del caso;
- la collaborazione tra Cage, Cunningham e Rauschenberg;
- il grafismo nella notazione musicale;
- un’arte del temporaneo: la performance;
- la rassegna dei 9 Evenings… e la sua ricezione italiana.