Knowledge and understanding
Applying knowledge and understanding
Making judgements
The student is able to evaluate the most suitable algorithms to solve a given problem
Communication skills
The student acquires knowledge of computer languages and technical terminology
Learning skills
The course is organized into elementary didactic units based on the contents and skills to be developed.
The course includes lectures as the main teaching method. Lectures are accompanied by exercise sessions are designed with the aim of acquiring the basic theoretical knowledge and all the syntactic elements, acquiring the ability to solve problems, applying the knowledge, using development environments and methodologies.
The teacher also proposes individual exercises that consist in solving a problem that the student is asked to face with autonomously and subsequently solved and discussed in class.
Should teaching be carried out in mixed mode or remotely, it may be necessary to introduce changes with respect to previous statements, in line with the programme planned and outlined in the syllabus.
Learning assessment may also be carried out on line, should the conditions require it.
Module 1
Module 2
Module 3
Subjects | Text References | |
---|---|---|
1 | UDE 1: Rappresentazione dei numeri interi e dei numeri reali. Algebra di boole, funzione ed espressioni logiche. | Appunti del docente [Pel] Capitolo 1, Appendice C [BeGu] Capitolo 1, 2, App. D, E |
2 | UDE 1: Cenni sui sistemi di elaborazione; Traduzione ed esecuzione dei programmi; Ambiente di Programmazione; Linguaggi di Programmazione; Operazioni tra numeri binari; Codifica dei caratteri. | Appunti del docente [Pel] Capitolo 1, Appendice C [BeGu] Capitolo 1, 2, App. D, E |
3 | UDE 2: Tipo di dato principale; Identificatori; Variabili; Modificatori di Accesso; Specificatori di classe di memorizzazione; Costanti; Operatori; Strutture di Controllo; Istruzioni di selezione, di iterazione, di salto, di espressione, di blocco | [Pel] Capitolo 2,4,5 [BeGu] Capitolo 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
4 | UDE 2: Algoritmi e programmi; Uso di notazione grafica per esprimere algoritmi; Espressioni Complesse | [Pel] Capitolo 2,4,5 [BeGu] Capitolo 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
5 | UDE 3: Array Monodimensionali; Puntatori; Puntatori ad array; Stringhe; Strutture e strutture nidificate; Array di strutture | [Pel] Capitolo 3,7,8,11 [BeGu] Capitolo 10, 13, 14, 16 |
6 | UDE 3: Puntatori a strutture; Unione; Enumerazione | [Pel] Capitolo 3,7,8,11 [BeGu] Capitolo 10, 13, 14, 16 |
7 | UDE 4:Lettura e scrittura di caratteri e stringhe; I/O formattato; Canali; File di testo; Esercizi sugli argomenti svolti nelle UDE 1,2,3,4 | [Pel] Capitolo 11 [BeGu] Capitolo 17, 19 |
8 | UDE 4: File binari | [Pel] Capitolo 11 [BeGu] Capitolo 17, 19 |
9 | UDE 5: Funzioni; Istruzione return; Passaggio di parametri; Allocazione dinamica della memoria | [Pel] Capitolo 6,9,10 [BeGu] Capitolo 11, 15 |
10 | UDE 5: Ricorsione e Record di Attivazione; Variabili locali, regole di visibilità e tempo di vita | [Pel] Capitolo 6,9,10 [BeGu] Capitolo 11, 15 |
11 | UDE 6: Algoritmi di ricerca e ordinamento in memoria interna: classi di algoritmi; Esempi di Algoritmi di ordinamento | Dispense del docente |
12 | UDE 6: Complessità computazionale; la notazione O e Omega grande; Cenni sulla valutazione della complessità di un programma | Dispense del docente |
13 | UDE 7: Strutture dati lineari: Liste, Pile, Code; Strutture dati annidate; Esercizi sugli argomenti svolti nelle UDE 5,6,7 | Dispense del docente |
14 | UDE 7: Strutture dati non lineari: Alberi, Hashmap | Dispense del docente |