SCIENZE UMANISTICHEScience of Language for interculture and educationAcademic Year 2022/2023

9793917 - LETTERATURA ARABA

Teacher: ALBA ROSA SURIANO

Expected Learning Outcomes

The aim of this course is to enable students to read and understand an Arabic contemporary literary text, with the analysis of the themes and the structure,  in regarding to the literary and political context.  

Course Structure

The course is divided into: lectures, lessons for comparison and reading of texts in Arabic, group analysis and oral reports in the class, individual analysis and written reports.

Detailed Course Content

During the course we will investigate the relationship between the idea of modernity and tradition in Arabic contemporary literature, throughout critic readings on the issue and the analysis of  texts in original language. Students will be introduced to the Iltizam issue in the Arabic literary field and hia relationship with the theory of engaged literature.

Some detailed insights will be part of the program.

Textbook Information

  1. - H. Toelle, K. Zacharia, "Alla scoperta della letteratura araba. Dal VI secolo ai nostri giorni", Argo, 2010 (chapters selected by the professor);
  2. - L. Casini, M.E. Paniconi, L. Sorbera, "Modernità arabe", Mesogea, 2013 (for some students);
  3. - M. Ruocco, "Storia del teatro arabo. Dalla nahda a oggi", Carocci, 2010 (for some students) 
  4. - A.R. Suriano, "Il teatro indipendente nella società politica egiziana. Nascita, evoluzione e prospettive", CET, 2010 (for some students)
  5. J.-P. Sartre, "Che cos'è la letteratura?", Il Saggiatore, 2009 , pp. 11-122.
  6. - T. Husein, "Adib. Storia di un letterato", cura e traduzione di M.E. Paniconi, Edizioni Ca' Foscari, 2017, (http://edizionicafoscari.unive.it/media/pdf/books/978-88-6969-178-2/978-88-6969-178-2_PblnTqO.pdf);
  7. Y.Idris, "al-Farafir. Commedia in due atti", a cura di A.R. Suriano, Edizioni Ca' Foscari 2018 (http://edizionicafoscari.unive.it/it/edizioni/libri/978-88-6969-254-3/)

More texts, articles and readings will be given during the lectures.

Students who can't attend the lectures must contact the professor to arrange a particular program.

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.

Course Planning

 SubjectsText References
1Presentazione degli argomenti del corso, della bibliografia e della modalità d’esametesti in bibliografia d'esame
2Contestualizzazione storico-letteraria di riferimento volume di Samah Selim in bibliografia d'esame
3Autori e testi della modernità
4Rapporto con la trasmissione di alcune tradizioni fino alla modernità
5Lettura, traduzione e analisi di un brano tratto da “Al-Farafir” di Y. Idris''al-Farafir'' di Yusuf Idris, link al volume in pdf open access in bibliografia d'esame
6Il teatro arabo moderno e contemporaneo
7Rapporto tra tradizione e modernità nel teatro egiziano
8La Nazione egiziana e la campagnariferimento al volume di Samah Selim in bibliografia d'esame
9Lettura e analisi dell'introduzione a “Al-Farafir” di Y. Idris''al-Farafir'' di Yusuf Idris, link al volume in pdf open access in bibliografia d'esame
10Lettura del saggio “Che cos’è la letteratura?” di J.-P. SartreSaggio "Che cos'è la letteratura?" di J.-P. Sartre in bibliografia d'esame
11Esposizione e discussione condivisa con gli studenti sul saggio letto
12Analisi e discussione sul rapporto tra letteratura e impegno nel mondo arabo
13Al-Adab al-Multazim e la traduzione di T. Husayn del saggio di Sartre
14Lettura dell’introduzione alla traduzione italiana di “Adib” di T. Husayn e discussione con gli studenti"Adib" di Taha Husayn, link al volume open access in bibliografia d'esame
15Lettura, traduzione e analisi di un brano tratto da “Adib” di T. Husayn''Adib'' di Taha Husayn, link al volume open access in bibliografia d'esame
16Il teatro indipendente egiziano e l’impegno sociale in letteraturaSaggio sul teatro indipendente in bibliografia d'esame
17Le compagnie indipendenti e il rapporto con la tradizioneSaggio sul teatro indipendente in bibliografia d'esame
18Riepilogo degli argomenti del corso e delle modalità d’esame, conclusioniRiferimento ai materiali in bibliografi d'esame

Versione in italiano