AGRICOLTURA, ALIMENTAZIONE E AMBIENTE (Di3A)Environmental and landscape planning and sustainabilityAcademic Year 2022/2023

9795474 - FONDAMENTI DI ARBORICOLTURA E SELVICOLTURA GENERALE

Teacher: Elisabetta NICOLOSI

Expected Learning Outcomes

The course aims to provide to the student all the necessary knowledge about the tree and the multifunctional role that it can assume in the different environments and agroecosystems: arboretum, forest and urban environment.

The course will provide the basic notions on the morphology of the tree, its physiology, and the interaction that it can assume with the surrounding environment, in natural contexts, in productive and urban cultivation areas also with reference to the constraints related to the different environmental conditions and the multiple functions (productive, landscaping and ornamental) that it can undergo.

Moreover, information will be provided on different cultivation techniques that can be used for the optimal trees management according to several objectives in different contexts.

Course Structure

The lectures will mainly take place in the classroom, some demonstrations will be carried out in the laboratory. The course includes two external technical visits.

If the teaching should be carried out in mixed mode or remotely, it may be necessary to introduce changes with respect to previous statements, in line with the programme planned and outlined in the syllabus. 

As a guarantee of equal opportunities and in compliance with current laws, interested students can ask for a personal interview in order to plan any compensatory and/or dispensatory measures, based on their specific needs and on teaching objectives of the discipline.

It is also possible to ask the departmental contacts of CInAP (Center for Active and Participatory Integration - Services for Disabilities and/or DSAs), in the persons of professors Giovanna Tropea Garzia and Anna De Angelis.


 

Detailed Course Content

The course is divided into two parts: the first will deal with various aspects related to general arboriculture, the second will analyzed forestry aspects. In particular:

- Morphological and physiological tree aspects 

- Propagation systems: reproduction and multiplication. Brief notes on nursery technique

- Relations between tree and environment

- Brief notes on the fruiting cycle

-  Tree and the arboretum planting system

- Criteria for choosing species and varieties

- Main tree management in relation to the environmental context

- Training systems and fruit tree pruning

- Silvicultural systems

- Analysis and description of the main forest parameters

- Forest management and treatment

- Examples of multifunctional agroforestry tree systems

Textbook Information

1. Peano C., Sottile F. (2019) 'Principi di Arboricoltura'. EdiSES srl - Napoli

2. Piussi P., Alberti G. (2015) 'Selvicoltura generale. Boschi, società e tecniche colturali'. Collana Scienze forestali e Ambientali. Compagnia delle Foreste srl - Arezzo

Other texts for consultation:

- Sansavini et al. (2012) 'Arboricoltura generale'. Patron editore Bologna

- Piussi P. (1994) 'Selvicoltura generale'. UTET 

Course Planning

 SubjectsText References
1ARBORICOLTURA GENERALE
21. Organografia e morfologia della pianta arborea Testo 1: pagg. 7-24, schemi delle lezioni
31.1 Apparato ipogeoTesto 1: pagg. 8-13, schemi delle lezioni
41.2 Apparato epigeoTesto 1: pagg. 13-24, 42-47, schemi delle lezioni
52. Ciclo vegetativoTesto 1: pagg. 51-64, schemi delle lezioni
62.1 Aspetti fisiologiciTesto 1: pagg. 52-57, schemi delle lezioni
72.2 Ciclo vitale e attività vegetativaTesto 1: pagg. 58-64, schemi delle lezioni
83. Cenni sul Ciclo di fruttificazioneTesto 1: pagg. 67-79, schemi delle lezioni
94. Propagazione delle piante arboreeTesto 1: pagg. 83-115, schemi delle lezioni
104.1 La riproduzioneTesto 1: pagg. 85-87, schemi delle lezioni
114.2 La moltiplicazioneTesto 1: pagg. 90-114, schemi delle lezioni
124.3 Tecnica vivaisticaTesto 1: pagg. 115-117, schemi delle lezioni
135. Impianto e gestione dell'arboretoTesto 1: pagg. 153-185, schemi delle lezioni
145.1 Criteri di scelta di specie e varietàTesto 1: pagg. 154-167, schemi delle lezioni
155.2 Forme di allevamentoTesto 1: pagg. 169-172, schemi delle lezioni
165.3 Operazioni di potaturaTesto 1: pagg. 180-185, schemi delle lezioni
176. Relazioni albero e ambienteTesto 1: pagg. 25-47, 187-231, schemi delle lezioni
186.1 Clima e piante arboreeTesto 1: pagg. 26-41, schemi delle lezioni
196.2 Nutrizione mineraleTesto 1: pagg. 188-203, schemi delle lezioni
206.3 L'acqua e la gestione idricaTesto 1: pagg. 205-216, schemi delle lezioni
216.4 Gestione del suoloTesto 1: pagg. 221-231, schemi delle lezioni
22SELVICOLTURA GENERALE
231. Obiettivi, mezzi e sistemi selvicolturaliTesto 2: pagg. 15-23, 235-244, schemi delle lezioni
242. La stazione forestaleTesto 2: pagg. 107-109, schemi delle lezioni
253. Nozioni di biologia forestaleTesto 2: pagg. 65-87, schemi delle lezioni
264. Analisi e descrizione dei parametri del boscoTesto 2: pagg. 113-139, 257-333, schemi delle lezioni
274.1 Struttura, composizione, densitàTesto 2: pagg. 113-139, schemi delle lezioni
284.2 Forme di governo e tipo di trattamentoTesto 2: pagg. 257-333, schemi delle lezioni
295. La fustaiaTesto 2: pagg. 257-308, schemi delle lezioni
306. Il bosco ceduoTesto 2: pagg. 311-333, schemi delle lezioni
317. Cenni di vegetazione forestale in ItaliaTesto 2: pagg. 159-184, schemi delle lezioni
328. Funzioni del boscoTesto 2: pagg.363-385, schemi delle lezioni

Versione in italiano