STORIA DELL'ARTE E DEL PENSIERO DELL'ASIA ORIENTALE

L-OR/20 - 9 CFU - 2° Semester

Teaching Staff

MARCO MECCARELLI


Learning Objectives

knowledge and understandig: general overview of the historical basic themes and issues of Chinese and japanese art for understanding the events and critical debate from the origins to modernity.

 

 

applying knowledge and understanding: Students will be able to understand and relate main artistic events in the cultural and social fields.

 

 

making judgement: students will be able to obtain critical skills with the chinese and japanese realities, in different context of everyday life and professional life.

 

communication skills: students will be able to express their ideas, projects and results obtained in a complex and articulated way.

 

 

learning skills: students will be able to interact with different professional and cultural contexts. They know how to interpret, understand and use independently their expressive capabilities.


Course Structure

frontal lessons



Detailed Course Content

The course will focus on the general history of the Far East art (Japan and China) from the origins to the 20th century. The students are required to study the philosophical and cultural contexts. The active participation in class will be strongly encouraged.



Textbook Information

Chinese students:

  1. CATERINA L., Yishu. Manuale di Storia dell’arte cinese, Aracne, Roma, 2007 OPPURE RASTELLI S. L'arte cinese I, Einaudi, Torino, 2016 e CELLI N., ''Arte e archeologia'', in M. Scarpari, M. Sabattini (a cura di) La Cina. L'età imperiale dai tre Regni ai Qing, Einaudi, Torino, 2010, pp. 771-865;
  2. LUCIDI M. T., «Al di là del pennello. Alcune considerazioni sulla concezione dello spazio, per la lettura della Pittura di Paesaggio» In AA VV (a cura di), Alla maniera di… Convegno in ricordo di Maria Teresa Lucidi, la Sapienza, Roma, 2010, pp. 713-72 ;
  3. MECCARELLI M., «Chinese Painters in Nagasaki: Style and Artistic Contaminatio during the Tokugawa Period (1603–1868)» Ming Qing Studies 2015, pp. 175–236;
  4. MECCARELLI M.-FLAMMINII A., Storia della fotografia in Cina. Le opere di artisti cinesi e occidentali, Aprilia, Novalogos, 2011;

Japanese students:

1.MURASE MIYEKO, Il Giappone, UTET, Torino, 1992.

2. LUCIDI M. T., «Al di là del pennello. Alcune considerazioni sulla concezione dello spazio, per la lettura della Pittura di Paesaggio» In AA VV (a cura di), Alla maniera di… Convegno in ricordo di Maria Teresa Lucidi, Casa editrice la Sapienza, Roma, 2010, pp. 713-726.

3. MECCARELLI M., «Chinese Painters in Nagasaki: Style and Artistic Contaminatio during the Tokugawa Period (1603–1868)» Ming Qing Studies 2015, pp. 175–236.

4. ISEKI MASAAKI, Pittura giapponese dal 1800 al 2000, Milano, Skira, 2001.




Open in PDF format Versione in italiano