MUSEUM STUDIES

L-ART/04 - 6 CFU - 1° Semester

Teaching Staff

FEDERICA SANTAGATI


Learning Objectives

Finding in the local territory traces of “hidden” artistic-industrial artifacts of XIX century; they are the evidences of training of artists of South of Italy at that time.

The course provides some in depth-study regarding specific themes related to museum management, legal-administrative practises for the optimization and functioning of the museum structure, practises for audience development in museums. Show of the working possibilities in museums.



Detailed Course Content

The Gaetano Filangieri Museum and the Scuola d’arti e mestieri (Training School for Artists) of Catania: the Training of Artists of XIX century in South of Italy; conservation of artist’s studios, erroneous attribution of art objects, reproduction of works “in series”; museums and social inclusion, museum and society, audience development; European Manual of the Museum Professions and evolution of the Carta Nazionale delle Professioni Museali (I) according to the collaboration between ICOMItalia-MIBACT.



Textbook Information

  1. The Artistic-Industrial Museum and the Training of Artists in South of Italy (2 CFU).

    - N. Barrella, La forma delle idee, Luciano, Napoli 2010, pp. 7-64, 155-197.

    - F.M.C. Santagati, Arti e mestieri. Una scuola artistico-professionale a Catania fra Otto e Novecento, Bonanno editore, Acireale-Roma 2010, pp. 13-169.

     

  2. Museum and Legal-Administrative Practises (1 CFU).

    - F. Lemme, Compendio di diritto dei beni culturali, Cedam, 2013, pp. 25-33, 37-50, 60-64, 67-70.

     

  3. The Debate That Arose in Italy During The Last Century Regarding The “Social” Use Of Historial – Artistic Heritage and Working In Museums (3 CFU).

    - F. Tancini, Uno strumento per la storia del collezionismo. Il database ‘cataloghi d’asta’ della fondazione Federico Zeri, in G. Perini Folesani – A. M. Ambrosini Massari, Riflessi del collezionismo, tra bilanci critici e nuovi contributi, atti del convegno (Urbino, ottobre 2013), Leo S. Olschki, Firenze 2014, pp. 273-283.

    - L. Scacco, Le professioni del curatore di mostre d’arte, in M. S. Bottai – S. Cecchini – N. Mandarano (a cura di), Artestorie. Le professioni della storia dell’arte, Cisalpino, Milano 2016, pp. 79-83.

    - L. Pacifici, Le giornate di un registrar durante l’allestimento di una mostra, in M. S. Bottai – S. Cecchini – N. Mandarano (a cura di), Artestorie. Le professioni della storia dell’arte, Cisalpino, Milano 2016, pp. 71-77.

    M. Mojana, Le giornate dell’Art Advisor non sono mai uguali, in M. S. Bottai – S. Cecchini – N. Mandarano (a cura di), Artestorie. Le professioni della storia dell’arte, Cisalpino, Milano 2016, pp. 11-114.

    - V. Ciancio, Cacciatori d’arte. Lavorare in una casa d’aste, in M. S. Bottai – S. Cecchini – N. Mandarano (a cura di), Artestorie. Le professioni della storia dell’arte, Cisalpino, Milano 2016, pp. 103-109.

    - P. Dragoni, Processo al museo. Sessant’anni di dibattito sulla valorizzazione museale in Italia, Edifir, Firenze, 2010, pp. 7-160.

    - V. Simone, Le azioni dei musei torinesi per l’inclusione sociale, in M. Cristofano-C. Palazzetti (a cura di), Il museo verso una nuova identità, vol. II, Gangemi, Roma, 2011, pp. 99-107;

    - C. Rosati, Strategie comunicative e pratiche educative nei musei della Regione Toscana, in M. Cristofano-C. Palazzetti (a cura di), Il museo verso una nuova identità, vol. II, Gangemi, Roma, 2011, pp. 81-90.

    - L. Branchesi, Identità culturali, valori condivisi e cittadinanza. Dal patrimonio locale alle politiche europee in M. Cristofano-C. Palazzetti (a cura di), Il museo verso una nuova identità, vol. II, Gangemi, Roma, 2011, pp. 209-218;

    - S. Costa, Programma Europa Creativa 2014-2020, in F. De Biase (a cura di), I pubblici della cultura. Audience development, audience engagement, FrancoAngeli, Milano 2014, pp. 38-44;

    - A. Bollo, Cinquanta sfumature di pubblico e la sfida dell’audience development, in F. De Biase (a cura di), I pubblici della cultura. Audience development, audience engagement, FrancoAngeli, Milano 2014, pp. 163-180.

    - L. Perissinotto, Educazione dello spettatore: la scuola, in F. De Biase (a cura di), I pubblici della cultura. Audience development, audience engagement, FrancoAngeli, Milano 2014, pp. 240-256;

    - L. M. Di Corato, Contenuto pubblico. Museo e partecipazione, in F. De Biase (a cura di), I pubblici della cultura. Audience development, audience engagement, FrancoAngeli, Milano 2014, pp. 305-314 ;

    - V. Falletti-E. Bertacchini, Gli Amici dei musei tra legame col territorio e mecenatismo, in F. De Biase (a cura di), I pubblici della cultura. Audience development, audience engagement, FrancoAngeli, Milano 2014, pp. 315-327;

    - F. P. Campione, Il ruolo delle esposizioni temporanee e la loro curatela nella gestione delle attività museali, in F. De Biase (a cura di), I pubblici della cultura. Audience development, audience engagement, FrancoAngeli, Milano 2014, pp. 328-353.

    - S. Mascheroni, Le figure professionali e la loro formazione: gli orientamenti in Italia e in Europa, in M. Cristofano-C. Palazzetti (a cura di), Il museo verso una nuova identità, vol. II, Gangemi, Roma, 2011, pp. 219-226.

     

    All students (including those who do not attend classes) are required to visit at least two museums of their choice; knowledge of matters regarding the birth, the development and the organization of these museums will be a topic at the oral examination.

    For all the students, as well as consultation of the Studium platform (on the University of Catania’s website) and the study of the texts in the course description, it is important to consult the ICOM Italia website (www.icom-italia.org) and to study (in the “documenti” section of the same site) the documents relating the to the national charter of museum professions, to the professional training and upgrading courses for museum personnel.

     

    Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

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