To promote a deep knowledge of the mainstream authors of the Latin American Literature from its origins to the present day.
The course provides an overview of the Hispanic American literary history, from its origins to the present day, paying attention to the dramas belonging to the “Trilogía de la Resistencia” by Ariel Dorfman and to Traidor by Reinaldo Arenas.
a) Anthology:
Antología de la literatura hispanoamericana, Madrid, Verbum.
b) Literature:
C. Goic, Historia y crítica de la literatura hispanoamericana, Barcelona, Editorial Crítica, 1991.
c) History:
D. Pompejano, Storia dell’America latina, Milano, Mondadori, 2012.
Analysis
Texts:
Ariel Dorfman, Lector, in Teatro 2, Buenos Aires, Ediciones de la Flor, 1996, pp. 9-84 (o qualsiasi altra edizione).
Ariel Dorfman, Viudas, in Teatro 2, Buenos Aires, Ediciones de la Flor, 1996, pp. 85-191 (o edizioni successive).
Critical texts:
Domenico Antonio Cusato, “Lector” di Ariel Dorfman: le varie dimensioni della realtà, in AA. VV., Scritti in onore di Candido Panebianco, offerti da colleghi e allievi ispanisti dell’Università di Catania,D. A. Cusato (ed.), Messina, Lippolis 2009, pp. 67-79.
Domenico Antonio Cusato, La denuncia de los desaparecidos en “Viudas” de Ariel Dorfman, in AA. VV., Atti del Convegno di studi su “La dittatura di Pinochet e la transizione alla democrazia in Cile: tra storia e letteratura”, D. A. Cusato (ed.), Messina, Lippolis, 2004, pp. 57-69.
Seminar
Reinaldo Arenas, Traidor, in Persecución (Cinco piezas de teatro expermental), Miami, Universal, 1986 (o edizioni successive).
Testo critico:
Sabrina Costanzo, Livelli di rappresentazione del dialogo in “Traidor” di Reinaldo Arenas, in “Bérénice” (Speciale dialogismi), anno XVI, n. 43, march 2010, pp. 17-24.