Introduction to sociological criticism as interpretation of the relationship text/context (influences of the social context on authors and works, ideological orientations involved in the text, forms of representation of the real) and as a research into the circulation of themes, genres and styles.
The course has a double articulation. The first module focuses on the study of the themes, the problems and the main works of the twentieth century sociology of literature. The second module proposes an investigation of a figure of the thematic field of nostalgia, with examples of narrative texts.
A General problems (CFU 3)
Texts:
Gianni Turchetta, Critica, letteratura e società, Carocci.
one book of your choice: Walter Benjamin, L’opera d’arte nell’epoca della riproducibilità tecnica, Einaudi; Michail Bachtin, La parola nel romanzo, in Estetica e romanzo, Einaudi; Erich Auerbach, Mimesis, vol. II, Einaudi, pp. 220-343; Roland Barthes, Miti d’oggi, Einaudi; Hans Robert Jauss, Storia della letteratura come provocazione, Bollati Boringhieri; Pierre Bourdieu, Le regole dell’arte, Il Saggiatore, pp. 53-176.
B Focus (CFU 3).
Narratives of nostalgia. Visits, pilgrimages, drifts
Texts:
a) Antonio Prete, Nostalgia, Raffaello Cortina, Milano 1992; Ida Grasso, Un topos moderno. Il pellegrinaggio sentimentale nella poesia europea tra Otto e Novecento, Pacini, Pisa 2013, pp. 13-45.
b1) Gianni Celati, Verso la foce, Narratori delle pianure, Quattro novelle sulle apparenze, Feltrinelli; Giulio Iacoli, La dignità di un mondo buffo, Quodlibet, Macerata 2011, pp. 119-136; Marco Belpoliti, Gianni Celati, la letteratura in bilico sull’abisso, in Gianni Celati, Romanzi, cronache e racconti, Mondadori, Milano 2016, pp. IX-LXX.
b2) Elio Vittorini, Conversazione in Sicilia, Rizzoli; Marco Antonio Bazzocchi, Personaggio e romanzo nel Novecento italiano, Bruno Mondadori, Milano 2009, pp. 57-68.
b3) Elsa Morante, Aracoeli, Einaudi; Giovanna Rosa, Elsa Morante, il Mulino, Bologna 2013, pp. 141-162.