HISTORY OF CONTEMPORARY ART

L-ART/03 - 9 CFU - 2° Semester

Teaching Staff

DANIELA VASTA


Learning Objectives

A critical approach to contemporary art, from 1800 to the present day, along three different directions:

- methodological and critical issues about contemporary art and its theoretical and technical features;

- stylistical aspects of contemporary art through the analysis of prominent artists and movements;

- an interdisciplinary approach.



Detailed Course Content

The course will begin with a sketch of the historical evolution of contemporary art from 1800 to the present day. The second part will be focused on Arte Povera.



Textbook Information

“A” MODULE - FUNDAMENTAL PRINCIPLES (6 CFU)

From Neoclassicism to the present Day

The student will choose one between the following texts:

- C. Bertelli - G. Briganti - A. Giuliano, Storia dell’arte italiana, Electa – Bruno Mondadori, Milano 1992 (or subsequent editions), vol. IV, pp. 1-608.

- G. Dorfles – A. Vettese, Storia dell’arte, Atlas, Bergamo 2008 (or subsequent editions), vol. 3, pp. 7-227 e vol. 4, pp. 7-263 e 303-462.

 

“B” MODULE – FOCUS ON (2 CFU): Arte Povera

The student will study all the following texts:

- G. Celant, Arte Povera. Appunti per una guerriglia, in «Flash Art», n. 5, novembre-dicembre 1967, pp.6-7;

- G. Celant, in Arte Povera, Mazzotta, Milano 1969, pp. 225-230;

- R. Barilli, Una rivoluzione nell’arte e nella società, in Arte Povera e dintorni, a cura di R. Barilli, Mazzotta, Milano 1997, pp. 9-23;

- G. Celant, Cercando di uscire dalle allucinazioni della storia, in Arte Povera. Storie e protagonisti, a cura di G. Celant, Electa, Milano 1985, pp. 13-20;

- Una storia tra le storie (intervista a G. Celant), in Arte Povera. Storia e storie, Electa-Mondadori, Milano 2011, pp. 12-29;

- G. Celant, Un’arte nodale (1985), in Arte Povera. Storia e storie, Electa-Mondadori, Milano 2011, pp. 114-121;

- R. Lumley, Scambi transatlantici: il contesto internazionale dell’Arte Povera, in G. Celant, a cura di, Arte Povera 2011, Electa, Milano 2011, pp. 50-61;

- N. Cullinan, La ricostruzione della natura: gli imperativi artigianali e rurali dell’Arte Povera, in G. Celant, a cura di, Arte Povera 2011, Electa, Milano 2011, pp. 62-75;

- G. Lista, Arte Povera, 5Continents, Milano 2006, pp. 7-42;

Intervista a Luciano Fabro, in G. Lista, Arte Povera. Interviste curate e raccolte da G. Lista, Abscondita, Milano 2011, pp. 11-40;

- G. Verzotti, Parole per l’Arte Povera, in Arte Povera in collezione, cat. esp., Charta, Milano 2000, pp. 22-29;

- Bio-bibliografie, a cura di G. Verzotti, A. Villani et al., in Arte Povera in collezione, cat. esp., Charta, Milano 2000, pp. 297-317;

- Arte Povera in collezione, cat. esp., Charta, Milano 2000 (schede delle opere).

 

“C” MODULE – METHODOLOGY and FURTHER MANDATORY READINGS (1 CFU)

The student will choose one between the following texts:

- O. Chiantore, A. Rava, Conservare l'arte contemporanea. Problemi, metodi, materiali, ricerche, Electa, Milano 2006, pp. 18-169.

- E. Crispolti, Come studiare l’arte contemporanea, Donzelli, Roma 2005, pp. XIII-XVIII, 3-104.

- F. Menna, La linea analitica dell’arte moderna: le figure e le icone, Einaudi, Torino 1975, pp. 3-113.

- F. Poli, Il sistema dell’arte contemporanea. Produzione artistica, mercato, musei, Laterza, Bari 2010, pp. 3-111.

- A. Vettese, Capire l’arte contemporanea, Allemandi, Torino 2006, pp. 7-128.

- G. Dorfles, Ultime tendenze nell’arte di oggi: dall’Informale al neo-oggettuale, Feltrinelli, Milano 1999, pp. 6-104.

- G. Celant, Arte Povera, Mazzotta, Milano 1969, pp.15-116.

- G. Celant, Arte Povera = Art povera, Electa, Milano 1985, pp.1-10.




Open in PDF format Versione in italiano