The course aims at an ethical-political discussion of the relationship between health and social justice both in reference to the methodological approach and in reference to the social determinants of health. *
* If the teaching is given in a mixed or remote mode, the necessary changes may be introduced with respect to what was previously stated, in order to respect the program envisaged and reported in the Syllabus.
1^ Lesson: Giustizia sociale, eguaglianza e diseguaglianza (I)
2^ Lesson: Giustizia sociale, eguaglianza e diseguaglianza (II)
3^ Lesson: Giustizia sociale e responsabilità (I)
4^ Lesson: Giustizia sociale e responsabilità (II)
5^ Lesson: Giustizia sociale ed eguaglianza socio-relazionale (I)
6^ Lesson: Giustizia sociale ed eguaglianza socio-relazionale (II)
7^ Lesson: Giustizia sociale e rispetto (I)
8^ Lesson: Giustizia sociale e rispetto (II)
Text: Benedetta Giovanola, Giustizia sociale. Eguaglianza e rispetto nelle società diseguali, Il Mulino, Bologna 2018
9^ Lesson: Malattia come metafora (I)
10^ Lesson: Malattia come metafora (II)
11^ Lesson: Malattia come metafora (III)
12^ Lesson: Malattia come metafora (IV)
13^ Lesson: Malattia come metafora (V)
14^ Lesson: L’Aids e le sue metafore (I)
15^ Lesson: L’Aids e le sue metafore (II)
16^ Lesson: L’Aids e le sue metafore (III)
17^ Lesson: L’Aids e le sue metafore (IV)
18^ Lesson: L’Aids e le sue metafore (V)
Text: Susan Sontag, Malattia come metafora e L’Aids e le sue metafore, nottetempo, Milano 2020
1) Benedetta Giovanola, Giustizia sociale. Eguaglianza e rispetto nelle società diseguali, il Mulino, Bologna 2018;
2) Susan Sontag, Malattia come metafora e L'Aids e le sue metafore, Nottetempo, Milano 2020.