SOCIOLOGY OF LITERATURE

L-FIL-LET/14 - 6 CFU - 1° Semester

Teaching Staff

MASSIMO SCHILIRO'


Learning Objectives

Introduction to sociological criticism as interpretation of the relationship text/context (influences of the social context on authors and works, ideological orientations involved in the text, forms of representation of the real) and as a research into the circulation of themes, genres and styles.


Course Structure

Lectures.

Tests are planned at the end of Module B.



Detailed Course Content

The module A focuses on the study of the themes, the problems and the main works of the twentieth century sociology of literature.

The module B is an introduction to the concept of kitsch, with some examples of sociological approach to narrative texts (literary and cinematographic).



Textbook Information

A General problems (3 ECTS)

1. Gianni Turchetta, Critica, letteratura e società, Carocci, pp. 7-291.

 

2. One work of your choice: Walter Benjamin, L’opera d’arte nell’epoca della riproducibilità tecnica, Einaudi;

Walter Benjamin, Angelus Novus, Einaudi;

Erich Auerbach, Mimesis, vol. II, Einaudi, pp. 220-343;

Roland Barthes, Miti d’oggi, Einaudi, pp. 1-271;

Umberto Eco, Apocalittici e integrati, Bompiani, pp. 3-129, 219-260; Hans Robert Jauss, Storia della letteratura come provocazione, Bollati Boringhieri, pp. 166-268;

Pierre Bourdieu, Le regole dell’arte, Il Saggiatore, pp. 53-176;

Paolo Jedlowski, Il racconto come dimora, Bollati Boringhieri, pp. 9-155.

B Focus (3 ECTS): The Kitsch

1. Andrea Mecacci, Il kitsch, il Mulino, Bologna 2014, pp. 7-155;

2. Umberto Eco, Cultura di massa e “livelli” di cultura e La struttura del cattivo gusto, in Apocalittici e integrati, Bompiani, Milano, pp. 29-130; Umberto Eco, Storia della bruttezza, Bompiani, Milano, pp. 394-406; Gillo Dorfles, Il kitsch. Antologia del cattivo gusto, Mazzotta, Milano 1990, pp. 7-76, 115-126, 155-174; Pierre Bourdieu, La distinzione. Critica sociale del gusto, il Mulino, Bologna 2010, pp. 492-501; Fabio Cleto, Sipario, in Fabio Cleto (a cura di), Pop/Camp, “Riga”, 27, 2008, pp. 9-16; Christopher Isherwood, Il mondo di sera, pp. 244-248, ivi; Susan Sontag, Note sul ‘Camp’, pp. 249-264, ivi; Rosalind Krauss, “Nostalgie de la boue”, pp. 468-476, ivi; Massimo Fusillo & Giulio Iacoli, Camp e nuove situazioni picaresche. Esposizione, mobilità e travestimenti dell’intellettuale, pp. 563-582, ivi; Emiliano Morreale, L’invenzione della nostalgia, Donzelli, Roma 2009, pp. 3-46; Milan Kundera, L’insostenibile leggerezza dell’essere, Adelphi, Milano.

(texts listed under B2 will be available on Studium)

 

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.




Open in PDF format Versione in italiano