HISTORY AND HISTORIOGRAPHY OF MUSIC

L-ART/07 - 6 CFU - 1° Semester

Teaching Staff

MARIA DE LUCA


Learning Objectives

The course provides the acquisition of methodological foundations of music historiography and particular instances of musicological research, joined with a few general historical trends in the artistic, socio-cultural and political field. Different historiographical orientations applied to research areas especially relevant to Musicology will be analyzed, and analysis of the main conceptual and operational tools to evaluate the results of different historical and critical trends.


Course Structure

Lectures and film opera worksheets.



Detailed Course Content

The module A The construction of historic-musical knowledge (2 CFU) aims objects, languages and methods of the construction of the historic-musical knowledge.

The module B Is the score a director’s script? Text status in the contemporary opera staging (4 CFU) explores some issues concerning the opera production system, in order to detect the principles of the original score in directorial reproposal.



Textbook Information

A The construction of historic-musical knowledge (2 ECTS)

Texts:

- C. Dahlhaus, Fondamenti di storiografia musicale, Fiesole, Discanto, 1980, pp. 211.

- H. H. Eggebrecht, La scienza come insegnamento, in «Il Saggiatore musicale», XII, 2005, pp. 231-237.

- M. De Luca, Opera, evento e storytelling. Costruire la storia con la musica d’arte, «Musica Docta», 9, 2019, pp. 151-171.

B Is the score a director’s script? Text status in the contemporary opera staging (4 ECTS)

Texts:

- W. Osthoff, L’opera d’arte e la sua riproduzione: un problema d’attualità per il teatro d’opera, in La drammaturgia musicale, a cura di L. Bianconi, Bologna, il Mulino, 1986, pp. 383-409.

- G. Guccini, Direzione scenica e regìa, in Storia dell’opera italiana, a cura di L. Bianconi e G. Pestelli, vol. V (La spettacolarità), Torino, EDT, 1988, pp. 125-174.

- C. Deshoulières, La regia moderna di opere del passato, in Enciclopedia della musica, a cura di J.J. Nattiez, vol II (Il sapere musicale), Torino, Einaudi, 2002, pp. 1029-1063.

- P. Fabbri, «Di vedere e non vedere»: lo spettatore all’opera, «Il Saggiatore musicale», XIV, 2007, pp. 359-367.

- P. Gossett, Dive e maestri. L’opera italiana messa in scena, Milano, il Saggiatore, 2009, pp. 474-516.

- G. Guccini-L. Bianconi-L. Zoppelli, Ancora sulla regìa nell’opera lirica, «Il Saggiatore musicale», XVII, 2010, pp. 83-118.

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO – Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library; same essays will be available by STUDIUM.




Open in PDF format Versione in italiano