STORIA DELLA MUSICA E DELLE ARTI VISIVE

L-ART/07 - 6 CFU - 1° Semester

Teaching Staff

ALESSANDRO MASTROPIETRO


Learning Objectives

To develop a consciousness, both historical and aesthetical, about the reciprocal interaction between music and other artistic expressions, in the field of theoretics, production and fruition; all this, regarding a period (20th Century) which strongly challenges the arts’ traditional languages.


Course Structure

Lectures, consisting in presentations both historical-aesthetical and analytical, integrated with listening, viewing and audiovisual documents of art and music realisations.



Detailed Course Content

Fundamentals: milestones from 20th Century Music, selected in the perspective of a turn in the paradigm of musical language, from logical-discourse-like to visual-painting-like.

Monographic part: New York Schools in music and art, John Cage, the crossroads of art and music on the field of the performance (Rauschenberg and 9 Evenings: Art and Technology festival).



Textbook Information

Fundamentals:

- Guido Salvetti, La nascita del Novecento (Storia della Musica vol. 10), EdT, Torino, 1991, pp. 3-36, 47-109, 113-225, 290-311, 323-333, 338-350, 354-362.

- Gianfranco Vinay, Il Novecento II – tomo 1°, EdT, Torino, 1978 [prima edizione], pp. 3-26 e 85-145 [il volume è stato riedito, riveduto ed ampliato, col titolo Il Novecento nell’Europa orientale e negli Stati Uniti, EdT, Torino, 1991; per la paginazione di questa edizione, tuttora in commercio, si rimanda a specifico successivo avviso del docente].

- Andrea Lanza, Il Novecento II – tomo 2°, EdT, Torino, 1983 [seconda edizione], pp. 3-36, 47-101, 103-184, 187-201 e 206-219 [il volume è stato riedito, riveduto ed ampliato, col titolo Il secondo Novecento, EdT, Torino, 1991; per la paginazione di questa edizione, tuttora in commercio, si rimanda a specifico successivo avviso del docente].

- Clement Greenberg, Towards a Newer Laocoon (1940), «Partisan Review», July-August 1940, 9 pp.

- Paolo Emilio Carapezza, La costituzione della Nuova Musica, «Aut-Aut», nn. 79-80 (gennaio-marzo 1964), pp. 15-37 [con, in appendice: Id., Le costituzioni della musica, Flaccovio, Palermo, 1999, pp. 60-65.]

 

Monographic Part:

- John Cage, Lettera a uno sconosciuto, a cura di R. Kostelanetz, Edizioni Socrates, Roma, 1987, pp. 99-131, 157-192 e 241-270.

- John Cage, Silenzio [antologia da Silence e A Year from Monday], Feltrinelli, Milano, 1971, pp. 27-36, 70-84 e 120-143.

- Michael Kirby, The New Theatre – Intervista con John Cage [con R. Schechner], «Marcatrè», nn. 37-40 (maggio 1968), pp. 210-228.

- Richard Kostelanetz, Master Minds, The Macmillan Company, Toronto, 1967, pp. 115-131.

- David Nicholls, Getting Rid of the Glue. The Music of the New York School, in The New York Schools of Music and Visual Arts, a cura di S. Johnson, Routledge, New York – London, 2002, pp. 17-56.

- Merce Cunninghan, La coreografia e la danza / Stephanie Jordan, Liberarsi della musica: Cunningham, Cage e alter collaborazioni, in Merce Cunningham, a cura di G. Celant, Charta, Milano, 2000, pp. 35-41 e 52-60.

- Calvin Tomkins, Robert Rauschenberg. Un ritratto, Johan & Levi, Monza, 2008, pp. 193-216.

- Marco Balzarro, Lettera da Philadelphia, «Cartabianca», 4 (15 gennaio 1969), pp. 2-11.

- Alessandro Mastropietro, Raccolta di materiali commentati per il corso di LM89 2020-21, 35 pp.; all’inizio dei materiali, verrà fornito l’elenco degli ascolti e delle audiovisioni, con relativi link.

All the articles, the volumes that are out of print, and the parts of volumes available for sale but not exceeding 15% of their content, will be available in copy on Studium platform.

 

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

Almost all the books listed in the programs can be consulted in the Library.




Open in PDF format Versione in italiano