PEDAGOGIA MUSICALE E DIDATTICA DELLA MUSICA

L-ART/07 - 6 CFU - 2° Semester

Teaching Staff

MARIA DE LUCA


Learning Objectives

The student at the end of the course:

knows objects, languages and methods of Music Pedagogy; comprehends the relationships of Music Pedagogy with Education Sciences and Musicology; knows the model of school Music Education based on the comprehension of music as culture; knows school planning skills in relation to the most recent ministerial legislation; learns the basics of Didactics of Music and knows how to apply them in school programming.


Course Structure

Lectures, listening workshop and worksheets.



Detailed Course Content

The course introduces the student to the basics of Music Pedagogy and Didactics of Music and it consists of two different modules: the first is theoretical and methodological; the second is based on teaching practices.



Textbook Information

A. (3 ECTS)

Texts:

- C. Cuomo, Dall’ascolto all’esecuzione. Orientamenti per la Pedagogia e la Didattica della musica, Milano, FrancoAngeli, 2018, pp. 205.

- G. La Face Bianconi, Il cammino dell'Educazione musicale: vicoli chiusi e strade maestre, in Educazione musicale e Formazione, Atti del convegno (Bologna, 12-14 maggio 2005), Milano, FrancoAngeli, 2008, pp. 13‑25; also on line, “Biblioteca elettronica” del “Saggiatore musicale”: http://wwcat.saggiatoremusicale.it/saggem/ricerca/bibliografia/La%20Face%202008.pdf.

- G. La Face Bianconi, La musica e le insidie delle antinomie, in La musica tra conoscere e fare, Atti del convegno (Bologna, 16-17 maggio 2008), Milano, Angeli, 2011, pp. 11-18.

- N. Badolato - A. Scalfaro, L’Educazione musicale nella scuola italiana dal’Unità a oggi, «Musica Docta », III, 2013, pp. 87-99.

- Indicazioni per il curricolo, in rete, all'indirizzo: http://www.indicazioninazionali.it/documenti_Indicazioni_nazionali/indicazioni_nazionali_infanzia_primo_ciclo.pdf

 

B. (3 CFU)

Texts:

- G. Pagannone, Il melodramma: saperi, funzioni, dimensioni, in Insegnare il melodramma. Saperi essenziali proposte didattiche, a cura di G. Pagannone, Lecce, PensaMultimedia, 2010, pp. 15-55.

- Il melodramma a scuola. Storie, forme, didattica, a cura di N. Badolato e G. La Face, Roma, Studium, 2021, pp. 70 + listening workshop:

- W. A. Mozart, Le nozze di Figaro;

- L. van Beethoven, Fidelio;

- G. Rossini, Guillaume Tell;

- V. Bellini, Norma;

- G. Donizetti, Lucia di Lammermoor;

- G. Verdi, Il trovatore;

- G. Verdi, Un ballo in maschera;

- G. Puccini, La bohème.

 

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.




Open in PDF format Versione in italiano