HISTORY OF CHILDREN IN THE ROMAN WORLD

L-ANT/03 - 6 CFU - 1° Semester

Teaching Staff

CRISTINA SORACI


Learning Objectives

The aim of the course is​


Course Structure

Frontal and interactive lessons

Should teaching be carried out in mixed mode or remotely, it may be necessary to introduce changes with respect to previous statements.

Learning assessment may also be carried out on line, should the conditions require it.



Detailed Course Content



Textbook Information

  1. J.-P. Néraudau, Il bambino nella cultura romana, in Storia dell’infanzia, I, Dall’Antichità al Seicento, a cura di E. Becchi e D. Julia, Laterza, Roma Bari 1996, pp. 30-60.
  2. G. Pedrucci, Maternità e allattamenti nel mondo greco e romano. Un percorso fra scienza delle religioni e studi sulla maternità, Roma 2018, pp. 92-110 e 234-249.
  3. F. Elia, L’alienatio liberorum in età imperiale: problemi sociali e interventi normativi, «QC», IV-V, 1992-93, pp. 361-402.
  4. C. Soraci, Iulia Florentina e il culto dei martiri catanesi, in Paesaggi del sacro tra memoria, storia e tradizione: attività di educazione permanente, a cura di B. Caruso e M.T. Di Blasi, Assessorato dei beni culturali e dell’identità siciliana - Dipartimento dei beni culturali e dell’identità siciliana, Palermo 2018, 23-30.
  5. V. Caminneci, A proposito di un amuleto dall’Emporion agrigentino: l’evidenza archeologica della morte del lattante nell’antica Agrigento, in La presenza dei bambini nelle religioni del Mediterraneo antico. La vita e la morte, i rituali e i culti tra archeologia, antropologia e storia delle religioni, a cura di C. Terranova, Roma 2014, pp. 217-255.
  6. E. Salza Prina Ricotti, Giochi e giocattoli, Roma 1995, pp. 7-72.
  7. A.M. Reggiani, Educazione e scuola, Roma 1990.
  8. C. Soraci, Lettura e formazione nel mondo romano, in Libri per l’infanzia, lettura e processi formativi. Dal tempo dell’oralità al tempo dell’iperconnessione, a cura di L. Todaro, Roma 2020, 139-161.
  9. P. Porena, Il lavoro infantile, in A. Marcone (a cura di), Storia del lavoro in Italia. L’età romana. Liberi, semiliberi e schiavi in una società premoderna, Roma 2016, pp. 663-685.​

Students may choose to study, as an alternative to the texts indicated above, the following volumes in French or English:

J.-P. Néraudau, Être enfant à Rome, Paris 1984

or

B. Rawson, Children and childhood in Roman Italy, Oxford 2003

or

M. Carroll, Infancy and Earliest Childhood in the Roman World. 'A Fragment of Time', Oxford 2018.

It is also possible to study a part of these volumes in French or English instead of one or some texts (above, numbers 1-8) that deal with the corresponding themes: the methods of replacing a part of the recommended Italian texts with those in English or French must be arranged with the teacher.


Erasmus or worker students or second cycle degree’s students who chose this course may arrange more in-depth programs with the teacher.




Open in PDF format Versione in italiano