STORIA DELL'ARTE IN SICILIA

L-ART/02 - 6 CFU - 1° Semester

Teaching Staff

AGATA AUSILIA FARRUGGIO


Learning Objectives

At the end of the course, the student will have obtained the competence to deal with some methodological issues of history of art and will be able to deal with the reading of artistic artifacts by placing them in a socio-cultural context.


Course Structure

Lectures

Slide projection

Didactic visits to museums or sites



Detailed Course Content

The course includes an introductory/methodological module and two in-depth modules, focused on the theme of the frontier in history of art and on the artistic exchanges occurred between different geographical areas. From this perspective, two salient moments in the history of art in Sicily will be addressed through two case studies dedicated to Antonello da Messina and Caravaggio, which are useful to put into specific and different contexts (Quattrocento Europe and Seventeenth-century Mediterranean) the themes of the overcoming of the idea of frontier, of the border as a place of cultural exchange, of the relationship between center and periphery. The first case will be focused on the influences exerted by foreign art, Flemish and Provençal, on southern Italy and on the activity of Antonello da Messina; the second case with the travels of foreign artists in Sicily, also analyzing the results that the movements of an artist determine in the territories reached.



Textbook Information

Module A [2 ECTS]

Exchanges, frontiers, borders in history of art

Enrico Castelnuovo, La frontiera nella storia dell’arte (1987), in Enrico Castelnuovo, La cattedrale tascabile. Scritti di storia dell’arte, Livorno, Sillabe, 2000, pp. 15-34 *

Enrico Castelnuovo, Carlo Ginzburg, Centro e periferia nella storia dell’arte italiana (1979), Milano, Officina libraria, 2019 (164 pp.)

 

Module B [2 ECTS]

Sicily and Europe: Antonello da Messina

Fiorella Sricchia Santoro, Antonello. I suoi mondi, il suo seguito, Firenze, CentroDi, 2017, da cap. III Tra Spagna e Fiandra. Jacomart a Napoli a cap. VIII Tra Venezia e Messina. Continuità di rapporti, pp. 55-249

Pierluigi Leone De Castris, Un altro Rinascimento. Colantonio, Antonello e gli artisti meridionali alla scoperta della cultura fiamminga e ‘ponentina’, in Rinascimento visto da Sud. Matera, l’Italia meridionale e il Mediterraneo tra ‘400 e ‘500, catalogo della mostra a cura di Dora Catalano, Matteo Ceriana, Pierluigi Leone de Castris, Marta Ragozzino, Napoli, arte’m, 2019, pp. 79-93 *

Mauro Natale, Il Mediterraneo nel Rinascimento (Italia, Francia, Spagna), in Lezioni di Storia dell’Arte. Il Mediterraneo dall’antichità alla fine del Medioevo, Milano, Skira, 2001, pp. 375-397 (con introduzione Le Fiandre e l’arte italiana alle pp. 368-373) *

Till-Holger Borchert, Antonello da Messina e la pittura fiamminga, in Antonello da Messina l’opera completa, catalogo della mostra a cura di Mauro Lucco, Milano, Silvana editoriale, 2006, pp. 27-41 *

Dominique Thiébaut, Antonello, Barthélemy d’Eyck, Enguerrand Quarton e altri: contatti, influenze reciproche o coincidenze artistiche?, in Antonello da Messina l’opera completa, catalogo della mostra a cura di Mauro Lucco, Milano, Silvana editoriale, 2006, pp. 43-63 *

 

Module C [2 ECTS]

Foreigners of Sicily: circulation of artists and works

Francesco Abbate, Storia dell’arte nell’Italia meridionale. Il Cinquecento, Roma, Donzelli editore, 2001, Introduzione (pp. XI-XXI) e cap. VII La Sicilia del Cinquecento dalla maniera moderna alla Controriforma (pp. 267-308)*.

Vincenzo Abbate, Tra la Sicilia e Fiandre nel Cinquecento: pitture e arazzi lungo le rotte dei commerci e del mecenatismo, in Sicilië. Pittura fiamminga, catalogo della mostra a cura di Vincenzo Abbate, Gaetano Bongiovanni, Maddalena De Luca, Palermo, Fondazione Federico II, 2018, pp. 17-27*.

Giovanni Mendola, Pittura e pittori fiamminghi a Palermo (1550-1650), in Sicilië. Pittura fiamminga, catalogodella mostra a cura di Vincenzo Abbate, Gaetano Bongiovanni, Maddalena De Luca, Palermo, Fondazione Federico II, 2018, pp. 47-59*.

Gaetano Bongiovanni, I fiamminghi in Sicilia attraverso la letteratura artistica, in Sicilië. Pittura fiamminga,catalogo della mostra a cura di Vincenzo Abbate, Gaetano Bongiovanni, Maddalena De Luca, Palermo, Fondazione Federico II, 2018, pp. 75-83*.

Sicilië. Pittura fiamminga, catalogo della mostra a cura di Vincenzo Abbate, Gaetano Bongiovanni, Maddalena De Luca, Palermo, Fondazione Federico II, 2018, schede pp. 90-92; 104; 108-110; 160-162*.

Agata Farruggio, L’ultima cena di Luis de Morales: intensità espressiva o devozionalità controriformata?, in Pitture in collezione. Venti opere del museo civico di castello Ursino, a cura di Barbara Mancuso, Valter Pinto, Messina, Magika, 2018, pp. 68-72*.

Agata Farruggio, Da nord a sud, da ovest ad est: un’Adorazione dei Magi del fiammingo Simone de Wobreck, in Pitture in collezione. Venti opere del museo civico di castello Ursino, a cura di Barbara Mancuso, Valter Pinto, Messina, Magika, 2018, pp. 84-87*.

Barbara Mancuso, «Adoperano come uno stampino e di quelle opere ne fanno a dozzine»: circolazione e repliche di modelli fiamminghi per una Madonna con Bambino, in Officina Siciliana. Momenti e aspetti della circolazione artistica in Sicilia in Età moderna, a cura di Paolo Russo, Magika, Messina, 2017, pp. 62-81*.

 

* The essays marked with an asterisk will be available on Studium

 

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.




Open in PDF format Versione in italiano