CONTEMPORARY ITALIAN LITERATURE

L-FIL-LET/11 - 6 CFU - 2° Semester

Teaching Staff

GIUSEPPE PALAZZOLO
ANTONIO DI SILVESTRO


Learning Objectives

The course aims to provide the general outlines of the history of Italian literature of the twentieth century, through the study of the more representative authors and texts.


Course Structure

Lectures.



Detailed Course Content

he course aims to provide a general frame of the 20th century Italian literature, focusing on the more representative authors and texts.

The study of the authors will be conducted through the analysis of texts that allow a direct comparison with the poetics of each, as well as through knowledge of the main critical contributions for the works under consideration.

Some lessons will focused on the relationships between literature and visual arts, with a particular attention to the 20th century poetry.



Textbook Information

A) The Italian literature in the twentieth century (4 CFU) (prof. Palazzolo)

A textbook chosen from the following:

C. Segre – C. Martignoni, Leggere il mondo, Edizioni Scolastiche Bruno Mondadori;

R. Luperini – P. Cataldi – L. Marchiani, Il nuovo La scrittura e l’interpretazione, voll. 5-6, Palumbo;

G. Langella – P. Frare – P. Gresti – U. Motta, Amor mi mosse, voll. 6-7, Bruno Mondadori.

Particular attention should be paid to the following authors:

Pascoli, D'Annunzio, Pirandello, Svevo, Rebora, Campana, Ungaretti, Montale, Saba, Quasimodo, Pavese, Vittorini, Luzi, Sereni, Caproni, Zanzotto, Morante, Primo Levi, Gadda, Moravia, Calvino, Fenoglio, Sciascia, Pasolini. The student will choose at least one hundred pieces extracted from the works of the writers specified in A (the photocopies of these texts will be given by the teacher).

The student will choose a novel of the writers specified in A with relevant critical essay.

 

B) The poetry of the 20th century, Baroque art and Michelangelo: Ungaretti and Saba (2 CFU) (prof. Di Silvestro)

Texts:

G. Ungaretti, Vita d’un uomo. Saggi e interventi, a cura di M. Diacono e L. Rebay, Milano, Mondadori, 1974, pp. 270-271 (Poesia e pittura) e 603-612 (Interpretazione di Roma);

G. Ungaretti, Vita d’un uomo. Tutte le poesie, a cura e con un saggio introduttivo di C. Ossola, Milano, Mondadori, 2009 (le seguenti poesie e note: Inni, pp. 207-218 e 962-968; Folli i miei passi, pp. 263-264, 1011-1012; Nota a sentimento del Tempo, pp. 763-769).

U. Saba, Il canzoniere (1900-1954), Introduzione di N. Palmieri, Torino, Einaudi, 2004 (le seguenti raccolte: I prigioni, pp. 259-275; L’uomo, pp. 333-348);

U. Saba, Storia e cronistoria del Canzoniere, in Tutte le prose, a cura di A. Stara. Con un saggio introduttivo di M. Lavagetto, Milano, Mondadori, 2001, pp. 211-214 e 239-246).

S. Falasca, L’eredità di Michelangelo. Tracce e motivi di un emblema ungarettiano, in Ungaretti e il barocco, a cura di A. Zingone, Firenze, Passigli, 2003, pp. 129-149.

C. Gibellini, Michelangelo e i poeti del Novecento, in ut pictura poesis. Intersezioni di arte e letteratura, a cura di P. Tavaracci e E. Cancelliere, Trento, Università degli Studi. Dipartimento di Lettere e Filosofia, 2016, pp. 77-100.

L. Sinisgalli, Saggio su Scipione, in Furor mathematicus, Milano, Mondadori, 2020.

 

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.




Open in PDF format Versione in italiano