The course will introduce the students to the main concepts of film language and film analysis, and will outline the main currents and authors of the history of cinema, from the origins to the eighties.
Frontal teaching with audiovisual support.
The course is combined in three parts. The module A focuses on Film history, with specific references to main authors, currents and national schools, from the origins to the eighties. The module B, theoretical and pratical, deals with key concepts in film language. The module C offers a in-depth analisys of the main features of Pier Paolo Pasolini.
A Features of Cinema History (4 CFU)
Text :
P. Bertetto (a cura di), Introduzione alla storia del cinema. Autori, film, correnti, Torino UTET, 2012 (pp. 432)
B Cinema as a Language (1 CFU)
Text :
M. Ambrosini, L. Cardone, L. Cuccu, Introduzione al linguaggio del film, Roma, Carocci, 2017 (chapter 1, 3, 5,6).
C Homage to Pier Paolo Pasolini (1 CFU)
Videolectures :
Accattone, di P.P. Pasolini (1961)
Mamma Roma di P.P. Pasolini (1962)
Bibliography:
-S. Rimini, La ferita e l’assenza. Performance del sacrificio nella drammaturgia di Pasolini, Bonanno, 2006, pp. 53-106.
To pass the exam students must choose at least five films from those indicated in this list:
Lumière! (cofanetto Cineteca di Bologna)
Voyage dans la lune (G. Méliès, 1902)
Intolerance (D.W. Griffith, 1916)
Il gabinetto del dottor Caligari (R. Wiene, 1920)
Nanook l'esquimese (R. Flaherty, 1922)
Nosferatu (F.W. Murnau, 1922)
Greed (E. von Stroheim, 1925)
La corazzata Potëmkin (S. Ejzenstejn, 1925)
Un chien andalou (L. Buñuel, 1929)
Tempi moderni (C. Chaplin, 1936)
Susanna (H. Hawks, 1938)
Alba tragica (M. Carné, 1939)
Ninotchka (E. Lubitsch, 1939)
La regola del gioco (J. Renoir, 1939)
Ombre rosse (J. Ford, 1939)
Quarto potere (O. Welles, 1941)
Paisà (R. Rossellini, 1946)
Ladri di biciclette (V. De Sica, 1948)
Nodo alla gola (A. Hitchcock, 1948)
Riso Amaro (G. De Santis, 1949)
Il posto delle fragole (I. Bergman, 1957)
Diario di un curato di campagna (R: Bresson, 1961)
Un dollaro d'onore (H. Hawks, 1959)
I quattrocento colpi (F. Truffaut, 1959)
Hiroshima mon amour (A. Resnais, 1959)
Fino all'ultimo respiro (J.L. Godard, 1960)
La dolce vita (F. Fellini, 1960)
Rocco e i suoi fratelli (L. Visconti, 1960)
Mamma Roma (P.P. Pasolini, 1962)
Il sorpasso (D. Risi, 1962)
Lolita (S. Kubrick, 1962)
Le mani sulla città (F. Rosi, 1963)
Il servo (J. Losey, 1963)
Deserto rosso (M. Antonioni, 1964)
Io la conoscevo bene (A. Pietrangeli, 1965)
Il buono, il brutto e il cattivo (S. Leone, 1966)
Bella di giorno (L. Buñuel, 1967)
Il laureato (M. Nichols, 1967)
Il conformista (B. Bertolucci, 1970)
Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto (E. Petri, 1970)
Nashville (R. Altman, 1975)
Lo squalo (S. Spielberg, 1975)
Taxi Driver (M. Scorsese, 1976)
Io ed Annie (W. Allen, 1977)
Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.
For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).
All the books listed in the programs can be consulted in the Library.