TEORIE DELLA COMUNICAZIONE MUSICALE

L-ART/07 - 6 CFU - 2° Semester

Teaching Staff

ALESSANDRO MASTROPIETRO


Learning Objectives

Consciousness of the relationship-based nature – between codes and functions of communication – and the semiotic complexity of multimedia texts. Learning of the principles regarding musical and sound codes, within the cinematographic genres. Development of an analytical ability, on the ground of the theoretical fundaments.


Course Structure

Theoretical presentation and immediate comprehension check of the analytical tools in audio-video communication. Practice of critical audio-vision; stimulation – through appropriate interactions with the students – to the recognition of sound and music role within audio-video texts. In specifc cases, listening of musical works in themselves, that are encompassed in movie texts.



Detailed Course Content

Music and sound in the cinematographic communication

Theoretical and analytical fundamentals in audio-vision, with special reference to movie texts; reference theorists: Michel Chion, Sergio Miceli. Subsidiary elements about history and languages of the music in world cultures, in relation to audio-visual uses. Guided audio-visual analysis of relevant cinematographic works (also with regards to figurative-artistuc aspects), with separate musical hearings. The list of audio-visual texts (movies) is given in the ‘referential texts’ field.



Textbook Information

To watch the following movies (with a specific attention to the musical and sound elements) is prescribed:

  1. S. Leone, C’era una volta in America (musiche e arrangiamenti di Ennio Morricone)
  2. P.P. Pasolini, episodio La ricotta da Rogopag (musiche di autori vari)
  3. J.L. Godard, Le mépris/Il disprezzo, versioni in francese (musiche di G. Delerue) e in italiano (musiche di P. Piccioni)
  4. S. Kubrick, 2001: odissea nello spazio (musiche di autori vari)
  5. S. Kubrick, Barry Lyndon (musiche di autori vari, curate da L. Rosenman)
  6. A. Tarkovskij, Soljaris (musiche da J.S. Bach e di E. Artemjev)
  7. R. Clair-E. Satie, Entr’acte (al balletto Rêlache) / F. Léger-G. Auric, Ballet mécanique
  8. F. Fellini, Otto e mezzo (musiche di Nino Rota)
  9. M. Antonioni, Il deserto rosso (musiche di G. Fusco e V. Gelmetti)
  10. G. Reggio, Koyaanisqatsi (musiche di P. Glass)
  11. sequenze da I. Bergman, Il Flauto Magico di W.A. Mozart; W. Allen, Bananas [Il dittatore dello stato libero di Bananas; G. Lucas, Star Wars; M. Forman, Amadeus; B. Wilder, Some like it hot; S. Leone, Per qualche dollaro in più; S. Donen-G. Kelly, Singing in the rain.

 

The student shall prepare all the first 11 items, plus a choice of other 2 movies from other unnumbered list.

 

Texts:

- S. Miceli, Musica per film, Milano, LIM-Ricordi, 2010, pp. 631-699 e 607-629 [si consiglia la lettura di questi capitoli nell’ordine 3-4-5-6-2]; pp. 37-69, 215-226 (Herrmann) e 360-368 (Morricone).*

- M. Chion, L’audiovisione. Suono e immagine nel cinema, Torino, Lindau, 2001, pp. 1-178 (nuova edizione 2019: pp. 1-264).

- A. Mastropietro, Raccolta di testi didattici inediti del docente su “Suono e musica nel testo filmico” [è prescritto lo studio approfondito delle “Chiose” (fino a p. 13) e dei capitoli sui titoli filmici che verranno presentati dallo studente in sede d’esame], disponibile sulla piattaforma Studium, 70 pp.*

- P. Valentini, Il suono nel cinema. Storia, teoria e tecniche, Venezia, Marsilio, 2006, pp. 13-129.

- M. Chion, Un’odissea del cinema. Il “2001” di Kubrick, Torino, Lindau, 2000, pp, 100-120.*

- S. Bassetti, La musica nel cinema di Kubrick, Torino, Lindau, 2001, pp. 115-131 (Barry Lyndon).*

- U. Fasolato, Dal preludio di Bach alla “musica del paesaggio”: un percorso nell’intreccio audiovisivo di Solaris, in Andrej Tarkovskij e la musica, a cura di R. Calabretto, Lucca, LIM, 2011, pp. 113-137.*

- R. Calabretto, Antonioni e la musica, Venezia, Marsilio, 2012, pp. 137-162.*

- S. Miceli, Cinéma, la coerenza di Erik Satie - Le ballet mécanique, o le ragioni del silenzio, in Id., Musica e cinema nella cultura del Novecento, Firenze, Sansoni, 2000, pp. 139-167.*

- S. Miceli, Fellini e la musica come personaggio, in Id., Musica e cinema nella cultura del Novecento, Firenze, Sansoni, 2000, pp. 139-167.*

- A. Rigolli, Philip Glass, Milano, Auditorium, 2011, pp. 46-57.*

Bibliographical items followed by the sign * will be available on Studium.

 

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.




Open in PDF format Versione in italiano