COMMUNICATION ETHICS

M-FIL/03 - 6 CFU - 2° Semester

Teaching Staff

MASSIMO VITTORIO


Course Structure

Frontal lectures and analysis of audio-video-photographic material and cases study.



Detailed Course Content

A) Levels of ethical analysis, deontology, the role images play in the contemporary society, ethical paradigms of reciprocity, the effects of overexposure to media, the recovery of a balanced communication, ontology of words and silence;

B) Ethics of digital communication, stemming from digital devices (from computer ethics to smartphone ethics and robot ethics) and digital environments (from ethics of the Internet to the ethics of social networks, from ethics in virtual environments to the ethics of the IoT – the Internet of Things);

C) Advertising ethics and ethical marketing: from commercial to advocacy communication, from the communication strategies in advertising to past and current national and international policies and laws;

D) Ethical marketing and business ethics: models of ethical marketing, fair trade, Corporate Social Responsibility, sustainability, ethical codes and certifications, Cause Related Marketing (advocacy marketing) and communication strategies (advertising, PR, sponsorships).



Textbook Information

A)

F. Bellino, Per un’etica della comunicazione, Bruno Mondadori 2010, pp. 216.

 

B)

A. Fabris, Etica per le tecnologie dell’informazione e della comunicazione, Carocci 2018, pp. 127.

 

C)

V. Neri, Etica della comunicazione pubblicitaria, La Scuola 2014, pp. 160.

 

D)

A. Spizzo, Gli effetti dell’etica sul brand, Libreria Universitaria 2014, pp. 160.

 

Si ricorda che, ai sensi dell’art. 171 della legge 22 aprile 1941, n. 633 e successive disposizioni, fotocopiare libri in commercio, in misura superiore al 15% del volume o del fascicolo di rivista, è reato penale.

Per ulteriori informazioni sui vincoli e sulle sanzioni all’uso illecito di fotocopie, è possibile consultare le Linee guida sulla gestione dei diritti d’autore nelle università (a cura della Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno - AIDRO).

I testi di riferimento possono essere consultati in Biblioteca.




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