1) supporting a scientific approach to the works of ancient Christian authors through the study of the historical background and cultural heritage;
2) providing the basic tools for a philological approach to the ancient Christian texts, in order to interpret them with autonomous capacity of investigation;
3) understanding the process of cultural fusion between the classical heritage and new Christian content in the most representative authors;
4) encouraging the study of the problems on transmission of ancient Christian texts.
The course is based on the study, conducted with the methods of philological and literary research, of the works of ancient Christian literature. The course also includes exercises for the application of the main computing resources to the study of Christian literary sources. As supplementary activities, philological and exegetical seminars as well as a teaching course to enhance the study of Latin language are provided for credits relating to "Other training activities".
Particular attention is paid to the in-depth study on the Christian poets of the IV-VI centuries; to the ancient and modern translations of the Bible; to understanding of problems relating to tradition and to the edition of Christian texts; to the literary forms and genres; to the relationship between classical rhetoric and Biblical culture; to the exegetical terminology; to the analysis of symbolic language; to the hermeneutic practice based on the techniques of intertextuality; to the reception of themes and texts of early Christian literature in the later tradition.
A) Principles of Patristic Philology (3 ECTS)
Texts:
- La Bibbia e le sue versioni antiche e moderne, dispensa a cura di M. R. Petringa, pp. 1-19 (the text will be provided by the teacher during the lessons).
- G. M. Vian, Bibliotheca divina. Filologia e storia dei testi cri-stiani, Roma, Carocci, 2001, pp. 15-147.
- P. Chiesa, Elementi di critica testuale, Bologna, Pàtron editore, 20122, pp. 11-144, 171-183.
B) Special contents (2 ECTS)
Reading, translation and philological linguistic and literary commentary of excerpts on the Christian poets of the IV-VI centuries. The texts will be provided by the teacher during the lessons.
Texts:
- A. V. Nazzaro, Motivi e forme della poesia cristiana antica tra Scrittura e tradizione classica, in «Motivi e forme della poesia cristiana antica tra Scrittura e tradizione classica», XXXVI Incontro di studiosi dell'antichità cristiana (Roma, 3-5 maggio 2007), Roma, Institutum Patristicum Augustinianum, 2008, pp. 9-56.
- M. R. Petringa, Il poema dell’Heptateuchos. Itinera philologica tra tardoantico e alto medioevo, (Biblioteca di Commentaria Classica, I), Catania, Litterae Press, 2016, pp. 19-125.
Critical readings (at least two critical readings should be chosen by the student among the following ones):
- M. R. Petringa, Il De mortibus boum di Endelechio, in «La veterinaria antica e medievale. Testi greci, latini, arabi e romanzi», Atti del II Convegno internazionale (Università di Catania, 3-5 ottobre 2007), a cura di V. Ortoleva e M. R. Petringa, Lugano, Lumières Internationales, 2009, pp. 243-258.
- A.V. Nazzaro, Praefatio ed epilogus degli Evangeliorum libri IV di Giovenco, in «Carminis incentor Christus», a cura di A.V. Nazzaro e R. Scognamiglio (Analecta Nicolaiana, 13), Bari 2012, pp. 11-35.
- M. R. Petringa, Le attestazioni del verbo clepto nel latino tardo e medievale, in «Latin Vulgaire Latin Tardif X», Actes du Xe colloque international sur le latin vulgaire et tardif (Bergamo, 5-9 septembre 2012), Édités par P. Molinelli, P. Cuzzolin et C. Fedriani, II (Sémantique, Lexique, Textes et Contextes), Bergamo, University Press, 2014, pp. 615-626.
- M. R. Petringa, Giovenco, Evangeliorum libri 4, 657-664, «Commen-taria Classica» 3, 2016, pp. 113-120.
- M. R. Petringa, Adamo ed Eva e il frutto proibito nel poema dell’Heptateuchos (gen. 64-90). Testo critico, traduzione e commento, «Commentaria Classica» 4, 2017, pp. 105-118.
- M. R. Petringa, Il paradiso terrestre nella riscrittura del poeta dell’Heptateuchos (gen. 64-133): analisi del lessico delle emozioni, in «Spazi e tempi delle emozioni: dai primi secoli all’età bizantina», Atti delle VI Giornate di studio di Letteratura cristiana antica (Università di Catania, 9-11 novembre 2017), Acireale-Roma, Bonanno editore, 2018, pp. 185-207.
- M. R. Petringa, Particolarità lessicali nel poema dell’Heptateuchos, «Commentaria Classica» 5, 2018, pp. 57-60.
- M. R. Petringa, Il signum crucis nel De mortibus boum di Endelechio (vv. 97-132), in «Tenax memoria. In ricordo di Sandro Leanza», a cura di M. A. Barbàra e M. R. Petringa, «Commentaria Classica» 6, 2019 (supplemento), pp. 147-175.
C) Computer resources for the study of the ancient Christian authors (1 ECTS)
Texts: at least 100 pages should be chosen from the following studies (the texts will be provided by the teacher during the lessons):
- M. Onorato, Sitografia ragionata di lingua e letteratura latina:
I parte in «Bollettino di Studi Latini» 39, 2009, pp. 195-213;
II parte in «Bollettino di Studi Latini» 40, 2010, pp. 98-168;
III parte in «Bollettino di Studi Latini» 40, 2010, pp. 598-644.
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