ITALIAN LITERATURE

L-FIL-LET/10 - 9 CFU - 2° Semester

Teaching Staff

AGNESE ROSA AMADURI


Course Structure

Lectures and seminars



Detailed Course Content

The most important authors and significant works will be analysed as a diachronic journey focused on texts, properly placed in their historical, literary and geographical context. The chronological journeys proposed are: From the Origin to Dante; From Petrarca to Humanism; From the Renaissance to the Age of Enlightenment; the Nineteenth century.



Textbook Information

Modulo A (2 CFU)

It’s required to study the historical-critical profile of Italian literature from the Origin to Dante, focusing particularly on the following writers and texts:

Francesco d'Assisi, Laudes creaturarum

Iacopone da Todi: O iubelo del core; O Segnor, per cortesia

Iacopo da Lentini: Io m’ag[g]io posto in core a Dio servire

Cecco Angiolieri: S’i fossi foco

Guido Guinizelli: Al cor gentil rempaira sempre amore

Guido Cavalcanti: Perch’i non spero di tornar giammai

Dante Alighieri: Vita nuova: (cap. II; cap. III; cap. XIX: Donne ch'avete intelletto d'amore; cap. XXVI: Tanto gentile e tanto onesta pare); cap. XLI: Oltre la spera che più larga gira); Convivio II,1; Divina Commedia (Inferno: canti I, V, X, XXVI; Purgatorio: canto XXIV; Paradiso: canti I e XXXIII)

 

Modulo B (2 CFU)

It’s required to study the historical-critical profile of Italian literature from Petrarca to Humanism, focusing particularly on the following writers and texts:

Francesco Petrarca, Canzoniere (I, III, XVI, XXXV, LXI, XC, CXXI, CXXVIII, CXXXIV, CCCLXV, CCCLXVI).

Giovanni Boccaccio, Decameron (Proemio; Introduzione; I,1 Cepparello; II,5 Andreuccio da Perugia; III, 8: Ferondo; IV, 1: Ghismunda; IV, 8: Girolamo e Salvestra; V, 8: Nastagio; VI, 2: Cisti; VIII, 3: Calandrino; X, 10: Griselda.

Matteo Maria Boiardo, Orlando innamorato, I, 1, ottave 1-3; II, 1, ottave 1-3; II, 18, ottave 1-3; II, 19, ottave 1-3.

Luigi Pulci, Morgante, XVIII, ottave 112-120; XXVII, ottave 50-57.

 

Modulo C (3 CFU)

It’s required to study the historical-critical profile of Italian literature from the Renaissance to the Age of Enlightenment, focusing particularly on the following writers and texts:

Niccolò Machiavelli, Il Principe: capp. I; V; VII; VIII; XII; XVII; XVIII; XXVI.

Francesco Guicciardini: Ricordi: 1, 5, 16, 24, 30, 33, 107, 109, 118, 160, 173, 189.

Ludovico Ariosto, Orlando furioso: I, XII, XXIII

Vittoria Colonna, Rime amorose: I; Rime spirituali: I

Torquato Tasso, Gerusalemme liberata: I, XII.

Vittorio Alfieri, Saul, II atto

Giuseppe Parini, Il Giorno: Mattino, vv. 33-157

Ugo Foscolo, Dei Sepolcri

 

Modulo D (2 CFU)

It’s required to study the historical-critical profile of Italian literature from the Renaissance to the Age of Enlightenment, focusing particularly on the following writers and texts:

Alessandro Manzoni, I Promessi sposi: capp. I, XXI; XXXVIII; Storia della Colonna infame (Introduzione, capp. I, III).

Giacomo Leopardi, I Canti: Ultimo canto di Saffo, L’infinito, La sera del dì di festa, Canto notturno di un pastore errante dell’Asia, A se stesso; Operette morali: Dialogo della Natura e di un’anima; Dialogo della Natura e di un Islandese, Dialogo di Plotino e Porfirio.

Giovanni Verga, Rosso malpelo, La lupa; Libertà; I Malavoglia: capp. I, II, XV.

De Roberto, L’Illusione

A handbook to choose from the list below:

R. Luperini, P. Cataldi e L. Marchiani, Il nuovo La scrittura e l’interpretazione, Palumbo.

G. Baldi, S. Giusso e M. Razett, Testi e storia della letteratura, Paravia.

C. Segre, C. Martignoni, Leggere il mondo, Bruno Mondadori.

For prosody and rethoric is suggested: B. Mortara Garavelli, Il parlar figurato. Manualetto di figure retoriche, Laterza.

Students will find on Studium other information materials during the course.




Open in PDF format Versione in italiano