Frontal lessons; viewing and commenting on sequences from the history of cinema and television; writing exercises.
The course will examine aspects of literary and cinematographic narration, with reference to the theory and practice of screen writing. A historical-critical analysis of literary works and films taken from them will be conducted. Useful elements will be provided to define the peculiarities of film criticism.
The course will be divided into the following three modules:
A. (2 cfu)
1) A. Bernardelli, Che cos’è la narrazione, Carocci, 2019 (pp. 7-135) ;
2) F. Sabouraud, L’adattamento cinematografico, Torino, Lindau, 2007, pp. 5-91;
3) E. Ripari, Attraverso il visibile parlare, in Id., Storia cinematografica della letteratura italiana, Roma, Carocci, 2015, pp. 14-39.
4) G. Tinazzi, L’adattamento, in Id., La scrittura e lo sguardo, Venezia, Marsilio, 2007, pp. 76-108;
5) N. Dusi, Il cinema come traduzione. Da un medium all’altro: letteratura, cinema, pittura, Torino, Utet, 2006, pp. 13-31.
B. (2 CFU)
6) L. Aimeri, Manuale di sceneggiatura cinematografica. Teoria e pratica, Torino, Utet Università, 2007 (pp. 312).
C. (2 CFU)
7) A. Pezzotta, La critica cinematografica, Carocci, 2018 (pp. 9-131);
8) L’interpretazione dei film. Undici capolavori della storia del cinema, a cura di P. Bertetto, Marsilio, 2018, in particolare i saggi di: Vito Zagarrio, Giulia Carluccio, Paolo Bertetto, Giorgio Tinazzi, Sandro Bernardi (150 pp.);
9) R. Castelli, Camicie rosse e nitrato d’argento: alcune tendenze nel cinema sul Risorgimento, in Id., Prigioniero del sogno. Linguaggi al confine tra letteratura, cinema e musica, Bonanno Editore, 2012, pp. 69-102.