Frontal lessons. Reading and discussion of texts in the classroom
A) History of Italian literary criticism and historiography of the nineteenth-twentieth century: methods, masters, questions. De Sanctis, the historical school, Croce and the idealistic criticism, Gramsci, the marxist critique; stylistics, philology and criticism; Dionisotti, Timpanaro (3 ECTS)
B) Didactics of literature. "Literature in danger" and the crisis of education. Relationship between literature theory and literature teaching. The training of literature teachers. Teaching tools and models of Italian literature. Literary / interpretative competence. Teaching by genres and themes. Italian literature and foreign literature (3 ECTS)
Texts:
6. Reading of one work chosen from the following (about 150 pp.): A. Asor Rosa (with R. Luperini, V. Masiello, G. Petronio), Il caso Verga, Palermo, Palumbo, 1972; L. Bolzoni, Poesia e ritratto nel Rinascimento, Roma-Bari, Laterza, 2008 (150 pp.); G. Compagnino, Gli illuministi italiani, Roma-Bari, Laterza, 1982, pp. 3-100 ; B. Croce, Breviario di estetica, Milano Adelphi, 1990, pp. 1-190; Id., Ariosto, Milano, Adelphi, 1992, pp. 123; L. Caretti, Ariosto e Tasso, Torino, Einaudi, 1967 (150 pp.); G. Debenedetti, Saggi, edited by A. Berardinelli, Milano, Mondadori, 1999, «I Meridiani» (Sullo «stile» di Benedetto Croce, pp. 129-141; Critica ed autobiografia, pp. 355-365; Commemorazione del De Sanctis, pp. 381-401; Personaggi e destino, pp. 899-921; Presagi del Verga, pp. 987-1006; Commemorazione provvisoria del personaggio uomo, pp. 1283-1322; from «Il romanzo del Novecento», pp. 1327-1403); C. Dionisotti, Geografia e storia della letteratura italiana, Torino, Einaudi, 1971, pp. 7-124; G. Ferroni, Il comico : forme e situazioni, Catania, Edizioni del Prisma, 2012 ; F. Fortini, Saggi ed epigrammi, a cura di L. Lenzini e R. Rossanda, Milano, Mondadori, 2003 («I Meridiani») (150 pp. a scelta) ; A. Gramsci, Letteratura e vita nazionale, Roma, Editori Riuniti, 1971, pp. 17-170; M. Guglielminetti, La cornice e il furto: studi sulla novella del '500, Bologna, Zanichelli, 1984; R. Luperini, Tramonto e resistenza della critica, Macerata, Quodlibet, 2013, pp. 7-145; R. Luperini, L’incontro e il caso. Narrazioni moderne e destino dell'uomo occidentale, Bari, Laterza, 2017 (L’incontro e la trama, pp. 3-36; Parte prima. Incontri e forma del contenuto (Manzoni e Flaubert) (pp. 39-68); from Parte seconda. Incontri d’amore pp. 105-166); from Parte terza. Al di là dell’esperienzathe chapters on Verga, Pirandello, Tozzi (pp. 209-232; 262-277; 278-287); N. Mineo, Dante, Roma-Bari, Laterza, 19812 (LIL, 5) pp. 161-284; Id., Foscolo, Roma-Acireale, Bonanno, 2012 («Scrittori d’Italia», 4), pp. 7-167; C. Muscetta, Boccaccio, Roma-Bari, Laterza, 1990 (LIL, 8), pp. 3-11, 156-316; Id., Il giudizio di valore, Roma, Bonacci, 1992, pp. 7-143; A. Quondam, Rinascimento e classicismi, Bologna, il Mulino, 2013 (150 pp.); E. Raimondi, Il romanzo senza idillio. Saggio sui «Promessi Sposi», Torino, Einaudi, 1974 (150 pp.); Id., Il senso della letteratura, Bologna, il Mulino, 2008 ; L. Russo, Giovanni Verga, Roma-Bari, Laterza, 1986 (150 pp.); S. Timpanaro, Classicismo e illuminismo nell’Ottocento italiano, Pisa-Nistri Lischi, 19772, pp. 1-182)
B. Didactics of literature.