HISTORY AND HISTORIOGRAPHY OF MUSIC

L-ART/07 - 6 CFU - 1° Semester

Teaching Staff

MARIA DE LUCA


Learning Objectives

The course aims to discuss narrative structures of nineteenth-century music drama and their evolution in videorecording of opera performance and filmic version.



Detailed Course Content

A Opera as story (3 CFU)

The module A will consist in a theoretical and methodological introduction.

 

B Opera by video (3 CFU)

The module B will explore some issues of videorecording of opera performance: modes of consumption, the current classification of the different types of videorecordings of opera, visual, cultural, and social context in which these videos can be placed.



Textbook Information

A Opera as story (3 CFU)

Testi:

- L. Zoppelli, L’opera come racconto. Modi narrativi nel teatro musicale dell’Ottocento, Venezia, Marsilio, 1994 (pp. 160).

B Opera by video (3 CFU)

Testi:

- G. Buttafava - A. Grasso, La camera lirica. Storia e tendenze della diffusione dell’opera lirica attraverso la televisione, Milano, Amici della Scala, 1986, pp. 13-32.

- G. Casadio, Opera e cinema. La musica lirica nel cinema italiano dall’avvento del sonoro ad oggi, Ravenna, Longo, 1995, pp. 6-24.

- M. Veilleux, L’opera dal teatro allo schermo televisivo, in Enciclopedia della musica, vol. 1, Il Novecento, a cura di Jean-Jacques Nattiez, Torino, Einaudi, 2001, pp. 849-870.

- C. Polo, Immaginari verdiani. Opera, media e industria culturale nell’Italia del XX secolo, Roma-Milano, Accademia di Santa Cecilia-Ricordi, 2004 (287 pp.)

- E. Senici, Il video d’opera “dal vivo”: testualizzazione e liveness nell’era digitale, «Il Saggiatore musicale», XVI, 2009, pp. 273-312.

- E. Senici, L’opera e la nascita della televisione in Italia, «Comunicazioni sociali», XXXIII, 2011, pp. 26-35.

- R. Scognamiglio, Film operistici: un profilo analitico, in La musica nel cinema e nella televisione, a cura di Roberto Giuliani, Milano, Guerini, 2011, pp. 77-102.

- E. Senici, L’opera alla televisione italiana fin de siècle (1976-2000), «Musica Docta», VII, 2017, pp. 51-64.

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library; same essays will be available by STUDIUM.




Open in PDF format Versione in italiano