LABORATORIO DI COMPOSIZIONE ARCHITETTONICA 1 A - L

ICAR/14 - 12 CFU - 2° Semester

Teaching Staff

FABIO GHERSI


Learning Objectives

The course aims to offer students the main cultural and technical tools necessary for architectural and urban design.



Detailed Course Content

The course is divided into a series of lessons and exercises that develop five main topics:

a. Writing, analogy and semiology processes.
b. Classical architecture syntax / The transition from classical and modern code .
c. Elements of modern syntax - composition by fragments: decomposition and composition of planes (neoplasticism), assembly of volumes (rationalism / constructivism), the concept of free plan.
d. The space of the modern city: space definer and space occupainer; urban space from the nineteenth-century city to modernity and modern urban theories.
e. Elements of contemporary design: 1. the machine and the post-foundational phase of modernity in the 1960s; 2. Subtraction languages ​​- concept of semantic emptying of the object (Eisenman); 3. Addition languages - from Pop Art to Postmodern (Venturi); 4. Louis Kahn; 5. deconstruction and transarchitecture.



Textbook Information

Specific bibliographies are given in each lesson. The main reference texts are:

Documents

  1. Vitruvio, DE ARCHITECTURA, Roma 1990
  2. Leon Battista Alberti, L’ARCHITETTURA, Milano 1989
  3. Andrea Palladio, I QUATTRO LIBRI DELL’ARCHITETTURA, Milano 1979
  4. Marc Antoine Laugier, SAGGIO SULL’ARCHITETTURA, Palermo 1987
  5. Jean Nicolas Durand, LEZIONI DI ARCHITETTURA, Milano 1986
  6. Camillo Sitte, L’ARTE DI COSTRUIRE LA CITTÀ , Milano 1982
  7. Bruno Taut, LA CORONA DELLA CITTÀ, Milano 1973
  8. Le Corbusier, VERSO UNA ARCHITETTURA, Milano 1979
  9. Robert Venturi, COMPLESSITÀ E CONTRADDIZIONI NELL’ARCHITETTURA, Bari 1980

Art, analogy and semiology

  1. Giorgio Agamben, L’UOMO SENZA CONTENUTO, Macerata 1994
  2. Ernst Gombrich, ARTE E ILLUSIONE, Torino 1978
  3. Nelson Goodman, I LINGUAGGI DELL’ARTE, Milano 1976
  4. Enzo Melandri, LA LINEA E IL CIRCOLO. Studio logico-filosofico sull’analogia, Macerata 2004
  5. Umberto Eco, SEGNO, ISEDI - Milano 1978
  6. Roland Barthes, MITI D’OGGI, Torino 1978
  7. Gianni Rodari, GRAMMATICA DELLA FANTASIA, Torino 1973
  8. Bruno Munari, CODICE OVVIO, Torino 1971
  9. Raymond Queneau, ESERCIZI DI STILE, Einaudi - Torino

Historical and critical texts

  1. Wladyslaw Tatarkiewicz, STORIA DELL’ESTETICA - vol. 1 L’estetica antica, Torino 1979
  2. Rudolph Wittkower, PRINCIPI ARCHITETTONICI NELL’ETÀ DELL’UMANESIMO, Torino 1996
  3. Emil Kaufmann, TRE ARCHITETTI RIVOLUZIONARI, Milano 1979
  4. Emil Kaufmann, L’ARCHITETTURA DELL’ILLUMINISMO, Torino 1981
  5. Bruno Zevi, POETICA DELL’ARCHITETTURA NEOPLASTICA, Torino 1974
  6. Fabio Ghersi, EISENMAN 1960/1990 - DALL'ARCHITETTURA CONCETTUALE ALL'ARCHITETTURA TESTUALE, Palermo 2007
  7. Fabio Ghersi, SCRITTI SULLA MODERNITÀ, Reggio Calabria 2008
  8. Colin Rowe, THE MATHEMATICS OF THE IDEAL VILLA AND OTHER ESSAYS, Cambridge 1982
  9. Colin Rowe – Fred Koetter, COLLAGE CITY, Il saggiatore - Milano 1981
  10. Reyner Banham, LE TENTAZIONI DELL’ARCHITETTURA, Bari 1980



Open in PDF format Versione in italiano