CONTEMPORARY ITALIAN LITERATURE

L-FIL-LET/11 - 6 CFU - 1° Semester

Teaching Staff

ANTONINO SICHERA
Email: asichera@unict.it
Office: via Orfanotrofio 49, 97100 Ragusa Ibla
Phone: 0932-622761
Office Hours: giovedì 10.30-12.30


Learning Objectives

The Italian Contemporary Literature course (Level II) aims to provide an articulated methodological approach to texts and authors of the Italian literature of the twentieth century, according to philological, intertextual and thematic perspectives.



Detailed Course Content

The course is dedicated to the history of Bildungsroman in the twentieth century. The monographic study will focus on Luigi Pirandello's Mattia Pascal.



Textbook Information

The student will choose seven of the following novels. The choice must include Il fu Mattia Pascal.

 

1) Novels

- L. Pirandello, Il fu Mattia Pascal, ed. a scelta.

- F. Tozzi, Con gli occhi chiusi, ed. a scelta.

- G A. Borgese, Rubè, ed. a scelta.

- R. Bilenchi, Conservatorio di Santa Teresa, ed. a scelta.

- A. Moravia, Agostino, ed. a scelta

- E. Vittorini, Il garofano rosso, ed. a scelta.

- C. Pavese, La luna e i falò, ed. a scelta

- B. Fenoglio, Una questione privata, ed. a scelta

- U. Saba, Ernesto, ed. a scelta.

- V. Pratolini, Metello, ed. a scelta.

- E. Morante, L’isola di Arturo, ed. a scelta.

- I. Calvino, Il barone rampante, ed. a scelta.

- P. P. Pasolini, Una vita violenta, ed. a scelta

- G. Bassani, Dietro la porta, ed. a scelta.

- L. Sciascia, Candido, ovvero un sogno fatto in Sicilia, ed. a scelta.

- P. Volponi, Il lanciatore di giavellotto, ed. a scelta

 

The student will choose one of these novels:

- W. Goethe, Wilhelm Meister. Gli anni dell’apprendistato, ed. a scelta.

- Stendhal, Il rosso e il nero, ed. a scelta.

- H. de Balzac, Le illusioni perdute, ed. a scelta.

- G. Flaubert, L’educazione sentimentale, ed. a scelta.

- J. Austen, Orgoglio e pregiudizio, ed. a scelta.

- C. Dickens, David Copperfield, ed. a scelta.

- I. Nievo, Le confessioni di un italiano, ed. a scelta.

 

2) Secondary Source:

- F. Moretti, Il romanzo di formazione, Torino, Einaudi, 1999 (un capitolo a scelta);

- M. Domenichelli, Il romanzo di formazione nella tradizione europea, in AA. VV., Il romanzo di formazione nell’Ottocento e nel Novecento, Pisa, ETS, 2007, pp. 11-38;

- C. Martignoni, Per il romanzo di formazione nel Novecento italiano, ivi, pp. 57-92;

 

The study of the authors involved should be integrated with the reading of specific critical profiles.

Suggested texts:

- A. Sichera, Ecce Homo! Nomi, cifre e figure di Pirandello, Firenze Olschki, 2005;

- L. Baldacci, Tozzi moderno, Torino, Einaudi, 1993;

- A. Fetz, La narrativa del primo Bilenchi: adolescenza , scrittura e riflessioni metaletterarie, Firenze, Franco Cesati, 2015.

- R. Manica, Moravia, Torino, Einaudi, 2004;

- G. Rosa, Elsa Morante, Bologna, il Mulino, 2014;

- S. Briosi, Invito alla lettura di Vittorini, Milano, Mursia, 1973;

- A. Sichera, Pavese. Libri sacri, misteri, riscritture, Firenze, Olschki, 2015;

- F. Gioviale, Sciascia, Teramo, Giunti Lisciani, 1993;

- A. Dolfi, Giorgio Bassani. Una scrittura della malinconia, Roma, Bulzoni, 2003;

- M. Barenghi, Calvino, Bologna, il Mulino, 2009;

- M. A. Bazzocchi, Pier Paolo Pasolini, Milano, Bruno Mondadori, 1998;

- A. Gaudio, Il corpo isterico di Damin, in Id. Animale di desiderio. Silenzio, dettaglio e utopia nell’opera di Paolo Volponi, Pisa, ETS, 2008.

 

Research material (free):

- A. D’Aquino, Il Cristo «invisibile» di Borgese, in G. Ruggieri - G. Savoca (a cura di), Il Cristo siciliano, Cinisello Balsamo, San Paolo, 2000, pp. 311-326;

- A. Sichera, Tra Pascal e Montaigne. Storia dell’Imperator Maximus, in Id., Ecce Homo! Nomi, cifre e figure di Pirandello, Firenze Olschki, 2005, pp. 149-220;

- G. Rosa, Tre adolescenti nell’Italia del dopoguerra: Agostino Arturo Ernesto, ivi, pp. 105-121;

- G. Savoca, “Con gli occhi chiusi”: l’Edipo e la castrazione, in Id., Strutture e personaggi, Roma, Bonacci, 1989, pp. 71-81;

- A. Fetz, La narrativa del primo Bilenchi: adolescenza , scrittura e riflessioni metaletterarie, Firenze, Franco Cesati, 2015.

- D. Perrone, La doppia Bildung del Garofano rosso, in AA.VV., Il romanzo di formazione nell’Ottocento e nel Novecento, cit., pp. 367-376;

- M. Paino, Silvestro strizza l’occhio ad Alessio, «La Modernità Letteraria», 2009, pp. 99-109;

A. Sichera, Una questione privata, Fenoglio, (Pavese) e il mito, in Id., Ceux qui cherchent en gémissant, Acireale-Roma, Bonanno, 2012, pp. 403-429;

- V. Mascaretti, Agostino e i suoi fratelli, «Poetiche», 2005, pp. 221-255;

- M. Paino, Saba, Ernesto e la ‘costellazione meravigliosa’ di un romanzo incompiuto, «Siculorum Gymnasium», 1-2, 2002, pp. 383-408;

- F. P. Memmo, Metello, «Note e notizie sui testi», in V. Pratolini, Romanzi e racconti, vol. II, Milano, Mondadori, 2005.

- A. Sichera, Racconti di guerra, di miti, di ragazzi, in Id., Pavese. Libri sacri, misteri, riscritture, Firenze, Olschki, 2015, pp. 258-283;

- G. Rosa, Cattedrali di carta. Elsa Morante romanziere, Milano, Il Saggiatore, 2006, pp. 105-164;

- S. Di Pasqua, Lo strano caso del Barone di Rondò, «Misure critiche», 2008-2009, pp. 52-96;

- M. A. Bazzocchi, Una vita violenta, in Id., Pier Paolo Pasolini, Milano, Bruno Mondadori, 1998;

- S. Costa, Un palco di proscenio: il personaggi- spettatore di Bassani, «Paragone», 63-65, 2006, pp. 45-56;

- M. Paino, La ‘candida’ Bildung di Sciascia, in AA. VV., Il romanzo di formazione nell’Ottocento e nel Novecento, cit., pp. 531-540;

- A. Gaudio, Il corpo isterico di Damin, in Id. Animale di desiderio. Silenzio, dettaglio e utopia nell’opera di Paolo Volponi, Pisa, ETS, 2008, pp. 73-82.

 

Please remember that in compliance with art 171 L22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.




Open in PDF format Versione in italiano