The course aims to provide students with phoniatrics disciplines the theoretical basis of linguistic communication and human phonetics and the elements and methods of analysis needed to reflect on the mechanisms of language acquisition and development of a language in childhood.
Knowing the basics of mental and psychiatric illness with early in childhood and adolescence.
The course aims to illustrate:
The principalities stages of language in children.
Evaluate dysfunction
of Eustachian tube Using the phonetic transcription of speech samples Take knowledge, skills,
information to identify the rehabilitation needs of the speech therapy of the person in childhood.
Difference between "natural language, or human" and "languages" historical and natural. The acquisition of language in newborns and infants. The "soprasegmenti" and the "musicality" of the language. The "segments": the vowel sounds and consonant of Italian. The phonetic spelling.
Psychomotor development • Mental delay • Learning Disorders: dysgraphia, dyslexia, dyscalculia, learning disorder not otherwise specified • Communication disorders: Disorder of speech, expression and disorder mixed receptive language, speech disorder, stuttering, communication disorder not otherwise specified •Autism spetrum disorder,, Rett syndrome,• Attention Deficit Disorder / Hyperactivity • Tic Disorders: Tourette syndrome, transient tic disorder, chronic motor tics or vocal • Obsessive compulsive disorder • Anxiety disorders • Mood Disorders • Enuresis • febril seizures • cerebral palsy microcephaly
Fill in the rehabilitation folder in children
Formulate therapeutic goals targeted through specific procedures of the gold-bucco -linguale district
Functional
evaluationplan rehabilitative logopedicoplan and propose exercises for tubal reeducation
Drafting the rehabilitation project in simple language delays through the most appropriate therapeutic
modalities to chance
Text 1. G. Graffi, S. Scalise, Le lingue e il linguaggio. Introduzione alla linguistica, Il Mulino, 2013, pp. 16-26 (cap. 1 “Che cos’è il linguaggio?”).
Text 2. Marina Nespor, Donna Jo Napoli, L’animale parlante, Carocci, 2008, pp. 131-143 (cap. 9 “Lo sviluppo del sistema linguistico nei primi mesi di vita”).
Text 3. Luciana Brandi, Tra musica e linguaggio: alle origini della parola, «Quaderni del Dipartimento di Linguistica» - Università di Firenze 13 (2003), pp. 31-53.
Text 4. M. Nespor, Fonologia, Il Mulino, 1993, pp. 13-70.
Text 5. Federico Albano Leoni, Pietro Maturi, Manuale di fonetica, Carocci, 2015, pp. 11-74.
Text 6. Federico Albano Leoni, Il ruolo dell’udito nella comunicazione linguistica. Il caso della prosodia, «Rivista di Linguistica», 13.1 (2001), pp. 45-68.
R. Militerni “Neuropsichiatria Infantile” Eds Idelson Gnocchi
DSM-V “Manuale Diagnostico e Statistico dei Disturbi Mentali” APA
Bruner J. :Child’s Talk: learning to use language, Norton,1983, Armando Ed Roma 1987
Il Manuale di Logopedia De Filippis –Cippone ; .Ed. Erickon
Il bambino con disturbo del linguaggio autore :M. Gilardino ;ed .libreria cortina torino;
La riabilitazione Neuropsicologica in età Evolutiva; autore M.R. Pizzamiglio ;ed. Franco Angeli
I Disturbi del Linguaggio FLI.;ed Erickson
L’Intervento Precoce nel ritardo di linguaggio ,il modello interact per il bambino parlatore tardivo. Autore S.Bonifacio ed Franco Angeli
Materiale Linguistico per l’educazione della percezione uditiva;autore M.Rossi; ed. Omega
Allenamento della percezione uditiva nei bambini con impianto cocleare ;autore E. Aimar A.Schindler, Vernero: Ed.Springer
La Rieducazione tubarica ; M.G. Buratti ,G.Cusaro ;ed. Masson
Protocollo logopedico nella Rieducazione Tubarica; Articolo :M.P.Luppi,G.Bergamini,D.Monzani;