DIDATTICA DELLA STORIA ANTICA

L-ANT/03 - 6 CFU - 1° Semester

Teaching Staff

MARGHERITA GUGLIELMINA CASSIA


Learning Objectives


Course Structure

Taught classes, but, in order to consolidate the disciplinary contents acquired on a manual basis (knowledge), it is envisaged the construction of teaching units on specific topics to be applied within the laboratories (skills).

If the teaching is given in a mixed or remote mode, the necessary changes may be introduced with respect to what was previously stated, in order to comply with the program envisaged and reported in the Syllabus.



Detailed Course Content

A.

 

B.



Textbook Information

Module A: Ancient history teaching (3 CFU)

W. Panciera-A. Zannini, Didattica della storia. Manuale per la storia degli insegnanti, Firenze Le Monnier Università, 2006, pp. 1-152.

W. Panciera, Insegnare storia nella scuola primaria e dell’infanzia, Roma Carocci Editore, 2016, pp. 11-167.

L. Tedesco, Didattica della storia. Un manuale per la scuola primaria e dell’infanzia, Milano Mondadori Università, 2019, pp. 1-194.

S. Mazzarino, Sulla funzione degli studi classici nella società contemporanea, in Studi Storici 8/4, 1967, pp. 659-668.

 

Module B: Ancient history and modern historiography (3 CFU)

Cl. Giuffrida-M. Cassia-G. Arena (a cura di), Roma e i ‘diversi’, Firenze Le Monnier Università, 2018, pp. 13-111; 178-269.

A. Marcone, Tarda Antichità. Profilo storico e prospettive storiografiche, Roma Carocci Editore, 2020, pp. 9-219.

 

Please remember that in compliance with art. 171 L. 22.04.1941, n. 633 and its amendments, it is illegal to copy entire books or journals, only 15% of their content can be copied.

For further information on sanctions and regulations concerning photocopying please refer to the regulations on copyright (Linee Guida sulla Gestione dei Diritti d’Autore) provided by AIDRO - Associazione Italiana per i Diritti di Riproduzione delle opere dell’ingegno (the Italian Association on Copyright).

All the books listed in the programs can be consulted in the Library.




Open in PDF format Versione in italiano