HISTORY OF ECONOMIC THOUGHT

SECS-P/04 - 6 CFU - 1° Semester

Teaching Staff

GIUSEPPA TRAVAGLIANTE


Course Structure

Frontal lessons and seminarial activities



Detailed Course Content

I Profile of the economic and social problems has been caused by the processes of modernization, industrialization and globalization with particular attention to the following issues:
The construction of the classical theory, Adam Smith
The developments of classical economics, Malthus, Sismondi, Ricardo

II The role of the state in advanced economies
The marginalist revolution
The economic theories of the 900; Keynes and subsequent developments

III Narrative Medicine

I Modulo (2cfu)

- P. Travagliante, La costruzione di un sapere sociale, FrancoAngeli, Milano, 2007, pp. 155. .

- Li Donni, Il pensiero, le dottrine e l’insegnamento economico in Sicilia nel ventennio fascista, Franco Angeli, Milano, 2016, pp. 94 .

II Modulo (2cfu)

Un testo a scelta tra i seguenti: .

  • F. Girotti, Welfare State, Carocci, Roma, 1998, pp. 160;
  • P. Barucci (a cura di), Le frontiere dell’economia politica, Polistampa, Firenze, 2003, pp. 140; .
  • M. Augello, M. Guidi (a cura di), Economia e opinione pubblica nell’Italia liberale, FrancoAngeli, Milano, 2016, pp. 154 .
  • III Modulo (2cfu)
  • AA.VV., Relazioni, contesti e pratiche della narrazione, Algraeditore, 2019, pp. 214.

I (2 ECTS)

Economic and social processes between the nineteenth and twentieth

centuries

Temporal and thematic approach to the study of economic development, highlighting the specificity and continuity of development processes and paying attention to the economy, history, politics, within a single comparative context in which topics such as “economic growth”, “technological innovations”, a statement of the capitalist system, “welfare State” find a natural context and historicizing

 

II (2 ECTS)

World Wars

 

III (2 ECTS). Public economics

 



Textbook Information

I (2cfu)

- P. Travagliante, La costruzione di un sapere sociale, FrancoAngeli, Milano, 2007pp. 155. .

- Li Donni, Il pensiero, le dottrine e l’insegnamento economico in Sicilia nel ventennio fascista, Franco Angeli Milano, 2016, pp. 94.

II One book among the following (2cfu);

.

  • F. Girotti, Welfare State, Carocci, Roma, 1998, pp. 160;
  • P. Barucci (a cura di), Le frontiere dell’economia politica, Polistampa, Firenze, 2003, pp. 140; .
  • M. Augello, M. Guidi (a cura di), Economia e opinione pubblica nell’Italia liberale, FrancoAngeli, Milano, 2016, pp. 154.
  • III (2cfu)
  • AA.VV. , Relazioni, contesti e pratiche della narrazione, Algraeditore, 2019, pp. 214.

Modalità d’esame

Prove in itinere

Una prova in itinere, sia scritta che orale, in cui si terrà conto delle competenze acquisite, dell’accuratezza metodologica, nonché della capacità argomentativa dimostrata dal candidato

 

Modalità d’esame

Prova di fine corso

  • Prova scritta

xProva orale

  • Prova pratica

 

 

 

Per la valutazione dell’esame si terrà conto della padronanza dei contenuti e delle competenze acquisite, dell’accuratezza linguistica e proprietà lessicale, nonché della capacità argomentativa dimostrata dal candidato.

Il Docente

 

Pina Travagliante

(se previste descrivere regole, modalità e criteri di valutazione)




Open in PDF format Versione in italiano